Duitsland / Oostenrijk

Steinbocktour Allgäuer Alpen: Etappe 3

Steinbocktour Allgäuer Alpen Etappe 3

Het berglandschap van de Allgäuer Alpen in Duitsland is erg mooi en gevarieerd. De perfecte plek voor een gave huttentocht! Samen met mijn schoonzus liep ik in de Allgäuer Alpen de Steinbocktour, een afwisselende huttentocht met niet al te verre dagafstanden. In dit artikel vertel ik je alles over de Steinbocktour in de Allgäuer Alpen: etappe 3.

De Steinbocktour

De Steinbocktour begint in het zuidelijke plaatsje Oberstdorf, vlakbij de grens van Duitsland en Oostenrijk. Vanaf de Fellhornbahn wandel je achtereenvolgens naar de Fiderepasshütte, Mindelheimer Hütte, Rappenseehütte, Kemptner Hütte en tot slot weer terug naar Oberstdorf. Onderweg passeer je onder andere de beroemde en inspannende Heilbronner Weg, een technisch uitdagend stuk met fantastische uitzichten! Onderweg heb je elke dag kans om steenbokken te zien. Gelukkig hebben wij ze ook bijna elke dag gezien!
Hier vind je het verslag van onze eerste en tweede etappe van de Steinbocktour.

Etappe 3: Korte omschrijving

Vandaag staat dan de beroemde Heilbronner Weg op de planning! ’s Morgens vroeg vertrekken we vanaf de Rappenseehütte naar de Heilbronner Weg. Het grootste gedeelte van de route vandaag gaat over deze rotsachtige Heilbronner Weg. Hier vinden we volop staalkabels, technische stukken, steile klimmetjes, waanzinnig mooie uitzichten en enkele ladders. Deze etappe is dan ook blauw-wit gemarkeerd, wat inhoudt dat het een alpiene wandelweg is. Een gedeelte van de wandeling gaat trouwens door Oostenrijk. Even na de ‘gletsjer’ Schwarzmilzferner houdt de rotsachtige omgeving ineens op en lopen we over mooie groene bergflanken naar de Kemptner Hütte. Deze etappe is heel inspannend, maar ook ontzettend mooi. De mooie zonsondergang ’s avonds is voor ons de perfecte beloning!

Naar de Heilbronner Weg

Na een fijne nachtrust in de Rappenseehütte (waar we een kamer voor ons alleen hadden) begint onze dag gelijk met een korte beklimming. Gelukkig zijn we nog vol energie én worden we ook nog eens beloond. Achter ons ligt de mooie Rappensee en naast het pad zien we ineens marmotten én steenbokken. Wat een geluk! Genietend lopen we door. Vóór ons verschijnt een grote rotswand. Over de flanken van deze rotswand loopt de Heilbronner Weg. Om daar te komen lopen en klauteren we over heel wat rotsen. Om de zoveel meter zijn er rode markeringen op de rotsen geschilderd, maar af en toe is het nog wel even zoeken. Gelukkig lopen er best wat mensen om ons heen, dus echt lang zoeken hoeven we nooit. Terwijl we een groep gemzen zien op het steile steengruis bereiken we de start van de Heilbronner Weg.

Heilbronner Weg: eerste gedeelte

Bij de start van de Heilbronner Weg bevinden we ons al in Oostenrijk. De route is redelijk goed aangegeven, hoewel we af en toe goed moeten kijken welke kant we op moeten als er alleen rode stippen staan. Het pad loopt dan weer langs de rotswand met een staalkabel om aan vast te houden, maar soms ook over losse stenen. Op een gegeven moment komen we bij een splitsing. Het is niet precies duidelijk of we nu naar links of rechts moeten, maar later blijkt dat de route naar rechts je naar de bergtop Hohes Licht brengt. Dit is de tweede grootste top van de Allgäuer Alpen. Wij slaan ‘m echter over en gaan linksaf richting de Steinschartenkopf. We passeren hierbij ook de Heilbronner Törle, een passage door een smalle rotsspleet. Ondertussen hebben we prachtige uitzichten op bergen in Oostenrijk en Duitsland en in de verte zelfs Zwitserland!

Heilbronner Weg: Steinschartenkopf

We zijn nu bijna op onze eerste top vandaag: de Steinschartenkopf. Maar voor we hier aankomen, moeten we eerst een klein stukje over de bergflank aan de andere kant lopen. Wauw, wat een geweldig uitzicht (zie foto hierboven)! Daarna staat ons een leuke verrassing te wachten: een korte ladder beklimmen om de Steinschartenkopf te bereiken. De ladder is gelukkig heel stevig en zo komen we veilig aan op de 2615 meter hoge top. Een fijne pauzeplek! Aan de ene kant zien we het gedeelte waar we net gelopen hebben, aan de andere kant zien we tientallen Oostenrijkse toppen. Waanzinnig!

Heilbronner Weg: naar de Bockkarkopf

Rechts voor ons zien we al de volgende top liggen waar we straks op gaan klimmen: de Bockkarkopf. We lopen hierbij eigenlijk steeds op of net over de grens van Duitsland en Oostenrijk. Links van ons hebben we een geweldig uitzicht over Oberstdorf en de omringende bergen. Voor we gaan klimmen, dalen we eerst echter een stukje de berg af. We passeren dan ook de kruising naar het Waltenbergerhaus. Wij blijven echter de wegwijsbordjes naar de Kemptner Hütte volgen. Na de splitsing klimmen en klauteren we even steil omhoog tot we op de Bockkarkopf komen.

Bockkarkopf

Wauw, wat een panoramisch uitzicht hebben we vanaf deze machtige top! Er is slechts een handjevol mensen op de 2609 meter hoge top aanwezig, waardoor we in alle rust van het uitzicht kunnen genieten. We nemen een lange lunchpauze en kijken eens goed om ons heen. Van andere mensen op de top horen we dat we over tientallen Oostenrijkse bergtoppen kijken en dat in de verte zelfs de Dolomieten te zien zijn! Ook wijzen ze de Säntis aan, een Zwitserse top waar ik ook al eerder op stond. Wat een machtig mooi uitzicht hebben we hier!

Afdalen naar Schwarzmilzferner

Na de Bockkarkopf zetten we de afdaling in. Over steile zigzagpaadjes dalen we de Bockkarkopf af en al heel snel torent de berg weer boven ons uit. Zo zetten we koers naar Schwarzmilzferner, de laatst overgebleven gletsjer in de Allgäuer Alpen. Het is een treurig gezicht als we hier aankomen, want er is echt maar bar weinig van over. We zijn hier eind augustus en de gletsjer is nog maar heel klein. Het voordeel is dat we hier wel gewoon veilig overheen kunnen lopen zonder speciale spullen hiervoor nodig te hebben. Het pad over de ‘gletsjer’ is duidelijk te volgen. Als je voorbij Schwarzmilzferner bent heb je de mogelijkheid om de bergtop Mädelegabel te beklimmen. Wij slaan die echter over en dalen verder af.

Afdalen van de Bockkarkopf

Verder afdalen naar Schwarzmilzsee

We lopen nog een paar honderd meter over de stenige paadjes waar we ondertussen al heel wat kilometers over hebben gelopen. Gelukkig komt het groen steeds wat dichterbij. Onder ons zien we de Schwarzmilzsee al opduiken. En dan ineens… steenbokken in zicht! Wat boffen we weer. Voor de tweede keer vandaag zien we steenbokken en in tegenstelling tot de steenbokken van vanmorgen slapen deze niet. Ze springen en klauteren lekker over de rotsen. Vlak daarna houdt de grijze omgeving rond ons op en gaat het wandelpad verder door het groene gras. Heerlijk! Het is een abrupte scheiding, zoals je op de foto goed kunt zien. Om ons heen is het volkomen rustig geworden en bijna alle wandelaars zijn hier verdwenen. We passeren de Schwarzmilzsee en volgen het pad verder naar de Kemptner Hütte.

Zie jij ook de steenbokken?

De Kemptner Hütte

De laatste kilometers van deze etappe breken aan. Ondanks dat het qua afstand geen lange etappe is, zijn we toch al uren aan het klimmen en klauteren geweest waarbij we goed moesten opletten. Daarom is het extra fijn dat deze laatste kilometers over een gewoon bergpad gaan. Om ons heen zien we geweldig mooie uitzichten. Stiekem houd ik toch wel meer van deze groene berglandschappen dan van al dat grijze stenige. Voor ons gevoel duurt het erg lang, maar eindelijk komt ‘ie dan toch in beeld: de Kemptner Hütte! Na een lange wandeldag ploffen we neer in de berghut. Het avondeten smaakt even later zeer goed!

Zonsondergang

We zijn ’s avonds te moe om nog een topje in de omgeving te beklimmen, maar natuurlijk laten we een zonsondergang in de bergen niet zomaar aan ons voorbijgaan. Achter de hut kun je nog een paar honderd meter het wandelpad verder volgen. Bij de derde elektriciteitspaal vinden we telefonisch bereik en… een prachtig uitzicht op de fantastische Alpenglow. Het avondlicht schijnt schitterend op de bergen hier en de Alpenglow daarna laat de bergen prachtig verkleuren. Wat een mooi einde van een heerlijke wandeldag!

Wanneer: augustus 2022
Kilometers: 11 kilometer
Hoogtemeters: 1127 meter stijgen, 1344 meter dalen
Tijdsduur: 6 uur zonder pauzes

Je kunt onze derde etappe van de Steinbocktour in de Allgäuer Alpen hier downloaden. Veel wandelplezier!

>> Lees hier het verslag van onze vierde en laatste etappe op de Steinbocktour! <<