Zwitserland

Hike vanaf de Säntis naar Tierwis en Schwägalp

Berggasthaus Tierwis

Wij zijn helemaal omvergeblazen door het Alpsteingebergte in de regio Appenzellerland. De ongekende wandelmogelijkheden hier zijn echt fantastisch! De hoogste berg is de Säntis op 2502 meter hoogte en die ligt middenin het Alpsteingebergte. Er gaan heel wat verschillende wandelpaden naar de top, maar je kunt er ook met de kabelbaan komen. Wij hebben de kabelbaan naar boven genomen en maakten daarna een prachtige hike vanaf de Säntis naar Tierwis en Schwägalp. Heel intensief, maar de moeite waard.

Met de kabelbaan naar de Säntis

We parkeren onze auto op de grote gratis parkeerplaats bij Schwägalp. Hier vertrekt de kabelbaan naar de Säntis. We kopen een enkeltje, want vanaf de top zullen we teruglopen naar Schwägalp. Rond kwart over 9 ’s morgens vertrekken we met de kabelbaan naar boven. Het is een prachtig ritje van tien minuten over rotsrichels en met uitzicht over Appenzellerland en de Bodenseeregio, waarbij we ongeveer 1200 meter stijgen. Flink de moeite dus! Halverwege de kabelbaanrit is er de mogelijkheid om uit te stappen en het laatste stuk naar boven te klimmen. Onder ons zien we ook vrij veel mensen omhoog klimmen. De aankomst op de Säntis valt ietwat tegen door de prominente aanwezigheid van het weerstation, maar ondanks de niet zo mooie top maakt het uitzicht alles goed.

Uitzicht vanaf Säntis

Uitzicht vanaf de Säntis

Vanaf het uitkijkplatform op de Säntis hebben we uitzicht over maar liefst zes landen: Zwitserland, Liechtenstein, Duitsland, Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk. Omdat de meeste andere toppen in het Alpsteingebergte lager zijn dan de Säntis kunnen we ongelofelijk ver kijken. Links ver ons ligt de mooie Seealpsee waar we eerder al gewandeld hebben. Door de grote mast van het weerstation op de top was de Säntis steeds van heinde en ver te bekennen en het is dan ook heel leuk om hier op onze laatste vakantiedag zelf op te staan en bijna alles om ons heen te herkennen.

Uitzicht vanaf Säntis op Seealpsee
Uitzicht vanaf Säntis

Via de Himmelsleiter de berg af

Nadat we van het mooie panorama hebben genoten begint onze wandeling dan echt. Na een kort tunneltje bereiken we de bovenkant van de Himmelsleiter (Heaven Ladder), een steile trap waarop vele mensen hijgend en puffend naar boven klimmen. Op mooie dagen zijn hier veel mensen te vinden, waardoor het er vaak file is. Er zijn onlangs wel enkele uitwijkplaatsen gemaakt gelukkig. Omdat bijna iedereen naar boven loopt en bijna niemand naar beneden moeten we regelmatig een tijdje wachten tot we weer verder kunnen. Na zo’n 100 meter begint dan het echte wandelpad. Links van ons komt de kabelbaan omhoog, rechts zien we voor de laatste keer de Seealpsee en voor ons springen gemzen over de rotsen; superleuk!

Himmelsleiter Säntis
Säntis hike
Säntis gemzen

Naar Berggasthaus Tierwis

We klauteren over de rotsen verder omlaag de berg af. Links voor ons zien we de piek waar Berggasthaus Tierwis voor ligt, maar de berghut kunnen we nog nét niet zien. Het pad gaat af en toe vrij steil over de bergkam naar beneden, maar het is niet gevaarlijk. Omdat het veel klauteren over de rotsen en het pad steil naar beneden gaat maken we niet veel meters. Na één kilometer ‘wandelen’ op de teller zijn we zo’n 300 meter gedaald. Onder de hoofdkam en af en toe over een klein sneeuwveldje wandelen we verder.

Bergkam Säntis

Berggasthaus Tierwis

Het moment dat we eindelijk Berggasthaus Tierwis zien is geweldig. Wat ligt deze berghut op een prachtige plek! Onder ons ligt de berghut op een richel en daarachter rijst een bergpunt met groene begroeiing op; heel tof. Aan de rechterkant van de hut ligt aan de andere kant van de berg de Schwägalp met de grote parkeerplaats die duidelijk te zien is. Vanaf de hut loopt er een wandelpad naar beneden zodat je ook via een korte weg Schwägalp kunt bereiken. Deze korte route is een kleine 3 kilometer waarbij je bijna 800 meter daalt. Wij lopen dóór de hut heen om op het wandelpad aan de achterkant uit te komen.

Uitzicht Tierwis op Schwägalp

Ruige en rustige bergomgeving

Als we verder wandelen laten we de drukte van de mensen bij de hut achter ons en al snel zijn we vrijwel alleen op het wandelpad. Achter ons zien we de Säntis boven alles uit torenen. Ons wandelpad slingert door wat restjes groen en voor ons zien we steeds meer stenen en rots verschijnen. De omgeving wordt steeds ruiger! Het duurt niet lang voor we over heel veel steengruis en gladde stenenpaadjes moeten lopen. Je moet altijd goed uitkijken op zulke stukjes, dus het gaat hier niet zo rap. Ineens zien we rechts van ons verschillende gemzen over de rotsen springen. Heel gaaf om te zien! We zijn blij als we een bordje zien met daarop Stoossattel, want het stenige gedeelte laten we nu definitief achter ons.

Säntis Alpstein
Hike Säntis Tierwis Stoossattel Schwägalp

Via Dunkelboden naar Schwägalp

We volgen het bordje richting Lauchwies en al snel zijn we toch een beetje in de war omdat de route alleen maar verder van de parkeerplaats lijkt af te gaan. Toch is dit het enige pad, dus op hoop van zegen lopen we door. We blijken later toch goed te lopen, maar op dit gedeelte van de route staan nergens bordjes. Pas na enkele kilometers wandelen blijken we het gelukkig goed gedaan te hebben. De uitzichten onderweg zijn echt prachtig, maar het niet weten waar je aan toe bent en de lange route maken het stiekem toch wel zwaar. Als we onderaan de berg aankomen en via de alpenweide terug wandelen zijn we onder de indruk van de geweldige omgeving. De bergen die we net allemaal gepasseerd zijn heel goed te zien. Door het bordje Dunkelboden te volgen en daarna Schwägalp komen we na 13 kilometer vermoeid maar voldaan weer terug. De laatste kilometers zijn even pittig door watertekort én het feit dat we nog 200 meter moeten stijgen, maar verder is deze hike echt de moeite waard door de vele verschillende uitzichten!

Uitzicht op Schwägalp
Säntis bergketen

Wanneer: juli 2020
Kilometers: 13 kilometer
Hoogtemeters: 500 meter stijgen, 1600 meter dalen
Tijdsduur: 5-6 uur zonder pauzes

Je kunt onze hike vanaf de Säntis hier downloaden.
Loop je liever de kortere route vanaf de Säntis naar Schwägalp, dan kun je die hier bekijken en downloaden.

Voor meer informatie over de prijzen en openingstijden van de kabelbaan: klik hier.