Duitsland

Steinbocktour Allgäuer Alpen: Etappe 2

Steinbocktour Biberalpe Allgäuer Alpen

Het berglandschap van de Allgäuer Alpen in Duitsland is erg mooi en gevarieerd. De perfecte plek voor een gave huttentocht! Samen met mijn schoonzus liep ik in de Allgäuer Alpen de Steinbocktour, een afwisselende huttentocht met niet al te verre dagafstanden. In dit artikel vertel ik je alles over de Steinbocktour in de Allgäuer Alpen: etappe 2.

De Steinbocktour

De Steinbocktour begint in het zuidelijke plaatsje Oberstdorf, vlakbij de grens van Duitsland en Oostenrijk. Vanaf de Fellhornbahn wandel je achtereenvolgens naar de Fiderepasshütte, Mindelheimer Hütte, Rappenseehütte, Kemptner Hütte en tot slot weer terug naar Oberstdorf. Onderweg passeer je onder andere de beroemde en inspannende Heilbronner Weg, een technisch uitdagend stuk met fantastische uitzichten! Onderweg heb je elke dag kans om steenbokken te zien. Gelukkig hebben wij ze ook bijna elke dag gezien!
Het verslag van de eerste etappe van de Steinbocktour vind je hier.

Allgäuer Alpen Steinbocktour

Etappe 2: Korte omschrijving

Onze tweede etappe start bij de Mindelheimer Hütte en begint met een flinke afdaling van zo’n 500 hoogtemeters naar de Haldenwang Alpe. Daarna klimmen we naar de Schrofenpass op de grens van Duitsland en Oostenrijk. Vervolgens leidt de route ons naar de heerlijk groene Biberalpe met mooi uitzicht op de bergen Hochrappenkopf en Rappenköpfle. Over de Biberalpe wandelen we naar de Mutzentobel, waar we de beekbedding oversteken om vervolgens via een schuin aflopende helling weer wat omhoog te klimmen. Tot slot gaan we via de prachtige Schafalpe en Rappenalpe naar de Rappensee waar vlakbij de Rappenseehütte staat. Ook dit laatste gedeelte geeft ons prachtige panoramische uitzichten. Een heerlijke etappe!

Naar de Haldenwang Alpe

Na een heerlijke nachtrust in de Mindelheimer Hütte vertrekken we ’s morgens rond kwart voor negen naar onze volgende berghut: de Rappenseehütte. Deze etappe begint met een lange afdaling naar de Haldenwang Alpe. Er opent zich een weids groen landschap voor ons en recht voor ons zien we al de rotswand waar we straks over een smal paadje zullen lopen op weg naar de Schrofenpass. Ook het uitzicht op de machtige Biberkopf is indrukwekkend. Op sommige stukjes gaat het wandelpad even steil naar beneden via haarspeldbochtjes, maar over het algemeen is het wandelpad niet verschrikkelijk steil. Natuurlijk helpen de prachtige uitzichten rondom ons ook mee.

Schrofenpass

Aan het eind van de afdaling steken we de Haldenwangerbach over en slaan we linksaf richting de Schrofenpass. Er volgt een klimmetje over kiezelpaadjes in een bijna verticale rotswand. Heel gaaf! Dankzij de steile klim winnen we snel hoogte. Links van het pad gaapt een steile afgrond ons aan en gelijk rechts naast het pad steken hoge rotswanden boven ons uit. Af en toe zijn er staalkabels aangebracht, waardoor het verder niet heel gevaarlijk is. De twee aluminium bruggen zijn een toffe toevoeging op dit wandelpad. Gelukkig hebben wij geen last van hoogtevrees en zo komen we na een tijdje tevreden aan op de Schrofenpass. We zijn nu op de grens van Duitsland en Oostenrijk. Links van ons hebben we een schitterend uitzicht op het gebied waar we net afgedaald zijn en de Mindelheimer Hütte.

Naar de Biberalpe

Na de Schrofenpass nemen we het pad rechtdoor wat in eerste instantie door laag struikgewas, langs bergdennen en over rotsachtige paden gaat. Het duurt echter niet lang of we wandelen weer over goed begaanbare bergpaadjes. Het wandelpad stijgt wel wat, maar wordt nergens echt steil. Zo komt langzamerhand de prachtige groene Biberalpe in zicht. Er wandelen trouwens niet zo heel veel andere wandelaars, want voor een gewone wandeldag is dit net te ver weg. De enige anderen die je dus tegenkomt zijn de wandelaars van de huttentocht. Twee kilometer na het einde van de Schrofenpass komen we aan op de Biberalpe.

De prachtige Biberalpe

Een paar honderd meter lopen we in Oostenrijk, voordat we weer op Duits grondgebied verder wandelen. We volgen dan een fantastisch hooggelegen pad dat onder de machtige noordwand van de Biberkopf ligt. Het uitzicht is echt schitterend. Ook hoeven we op de Biberalpe niet echt te stijgen of dalen. Gewoon genieten dus. Rechts voor ons tronen de Hochrappenkopf en Rappenköpfle met de grillige uitlopers naar beneden. Als we aan het eind van de Biberalpe aankomen zien we Mutzentobel en het pad daarboven al liggen.

Mutzentobel

Na de laatste paar meters op de Biberalpe gaat het wandelpad via een paar steile haarspeldbochten naar beneden naar de Mutzentobel. Er hangen gelukkig enkele staalkabels voor de balans. Vervolgens steken we het water van de Mutzentobel over. Hierna moeten we ons via wat haken en voetplankjes omhoog trekken om weer op het wandelpad te komen. Er volgt een wat lastig stukje omdat het pad op de helling schuin afloopt. Je moet je dus goed vasthouden aan de staalkabels, maar af en toe zit er één niet goed vast in de grond, waardoor we er eigenlijk niet echt op kunnen vertrouwen. Het pad is wel heel mooi, want het is kunstig aangelegd en er bloeien veel verschillende bloemen. We wandelen weer omhoog tot we bij de alpenweide Schafalpe aankomen.

Rappenalpe

Het wandelpad gaat over de kleine Schafalpe naar de grotere Rappenalpe. De laatste drie kilometers voor vandaag wachten nog op ons. We steken verschillende beekjes over en genieten van de onwijs groene en grote Rappenalpe. Er lopen meerdere koeien rond en ook zien we op verschillende plekken een soort moestuinen. In de laatste paar kilometer moeten we toch nog 300 meter stijgen. De hitte maakt het best zwaar, maar gelukkig zorgen twee ezeltjes voor een welkome afleiding. Ze blijven ons net zo lang volgen tot prikkeldraad ze de weg verspert. Wij kruipen onder het prikkeldraad door en bereiken zo het einde van de Rappenalpe. Op naar de Rappensee!

Rappensee

Bij de kruising net hebben we rechts aangehouden waardoor we de Rappensee passeren op weg naar de Rappenseehütte. De Rappensee is prachtig gelegen onder de bergen Rappenseekopf, Hochrappenkopf en Rappenköpfle. Het is ongelofelijk rustig bij deze mooie Rappensee. Enkele mensen nemen een duik in het bergmeer, waaronder mijn wandelmaatje. Het is een goede afkoeling volgens haar! Na een heerlijke rustpauze bij de Rappensee komt onze tweede etappe van de Steinbocktour ten einde bij de Rappenseehütte.

De Rappenseehütte

De leuke Rappenseehütte is prachtig gelegen op 2091 meter hoogte. Enkele meters naast de berghut hebben we een schitterend uitzicht op Oberstdorf. De Rappenseehütte is echt een heel leuke berghut en we genieten ’s avonds van ons avondeten: friet met schnitzel. We hebben ook nog eens geluk, want we slapen maar met z’n tweeën op de kamer. Vanaf de hut kun je nog een mooie wandeling maken naar de top van de Hochrappenkopf, dus daar zal ik nog in een andere blog over vertellen. De tweede etappe van de Steinbocktour vonden wij in ieder geval enorm de moeite waard en wij hebben dan ook echt genoten.

Wanneer: augustus 2022
Kilometers: 11,5 kilometer
Hoogtemeters: 935 meter stijgen, 875 meter dalen
Hoogste punt: 2091 meter
Tijdsduur: 4 uur zonder pauzes

Je kunt onze tweede etappe van de Steinbocktour in de Allgäuer Alpen hier bekijken en downloaden.