Duitsland / Oostenrijk

Beklim de Hochrappenkopf in de Allgäuer Alpen

Hike Hochrappenkopf Allgäuer Alpen

In de hoge bergen van de Allgäuer Alpen kun je fantastisch wandelen en zijn verschillende bergtoppen goed toegankelijk voor een enigszins geoefende wandelaar. Tijdens het wandelen van de Steinbocktour, een toffe meerdaagse wandeling op de grens van Duitsland en Oostenrijk, passeerden we tijdens onze tweede etappe de Hochrappenkopf. Deze gave bergtop heeft een hoogte van 2424 meter en ligt op de grens van Duitsland en Oostenrijk. Nadat wij ’s middags aankwamen bij de Rappenseehütte besloten we om toch nog naar de top van de Hochrappenkopf te lopen. Het werd een prachtige klim met gave uitzichten! Hieronder lees je er alles over.

Start bij de Rappenseehütte

Vanaf de op 2091 meter hoogte gelegen Rappenseehütte zien we twee prominente bergtoppen achter de Rappensee: de Rappenseekopf en uiterst rechts de Hochrappenkopf. Deze twee bergtoppen zijn goed te combineren in één wandeling. Vanaf de Rappenseehütte volgen we het wandelpad dat links van de Rappensee richting de Hochrappenkopf leidt. Al snel komen we bij een splitsing uit. Wanneer je hier naar links gaat, beklim je eerst de Rappenseekopf. Wij houden echter rechts aan en klimmen daardoor naar de Hochrappenkopf. Het uitzicht op de rustige Rappensee is ondertussen schitterend!

Uitzicht op de Hochrappenkopf vanaf de Rappensee
Rappenseehütte Allgäuer Alpen
Links de Rappenseekopf en rechts de Hochrappenkopf
Rappensee Allgäuer Alpen

Uitzicht van bovenaf op de Rappensee

Een paar honderd meter na de splitsing gaat het wandelpad verder over steengruis. Gelukkig zijn het hier nog wat grotere losse stenen, maar af en toe zakken we toch een beetje weg in deze losse stenen. Het loopt niet heel gemakkelijk, dus we staan regelmatig stil om even van het uitzicht te genieten. De Rappensee ligt onder ons en ook de Rappenseehütte wordt steeds kleiner. De Hochrappenkopf troont prominent boven ons uit.

Hike Hochrappenkopf Allgäuer Alpen

Over de steile helling naar de top

Ineens verandert de omgeving waarin we wandelen en hebben we alleen nog maar rotsen om ons heen. Het is lekker klimmen en klauteren over de rotsen. We speuren naar markeringstekens op de stenen en puffen af en toe onze moeheid eruit. We hebben er natuurlijk al een etappe op zitten vandaag en in dit stukje van de wandeling stijgen we bijna 300 meter in een kilometer afstand. Het gaat wel lekker snel door het klauteren gelukkig en als we bovenop het zadel (saddle) aankomen zijn we in Oostenrijk gearriveerd. Op het zadel hebben we een mooi uitzicht op de bergen waar de Heilbronner Weg zich bevindt en waar we de volgende dag zullen wandelen. Het laatste stukje naar de top is echt prachtig vanwege het panoramische uitzicht over Oostenrijk!

Op de top van de Hochrappenkopf

Wat een prachtig uitzicht hebben we vanaf de Hochrappenkopf! Het uitzicht over de Allgäuer Alpen is schitterend, maar we kunnen ook over vele bergtoppen van Oostenrijk kijken en we zien zelfs Zwitserse toppen. We genieten van het uitzicht, luieren in het gras, maken wat foto’s en vermaken ons zo prima. Leuk ook om bijna onze hele etappe van deze dag te kunnen zien van boven.

Hochrappenkopf Allgäuer Alpen

Terug naar de Rappenseehütte

Helaas kunnen we niet al te lang blijven zitten, omdat we anders niet op tijd zijn voor het avondeten in de Rappenseehütte. We durven ook niet terug te gaan via de Rappenseekopf vanwege de tijd. Achteraf gezien had dat trouwens wel gekund, maar ja… We lopen daarom dezelfde weg. Heb je wel wat meer tijd, dan is het leuk om bij de splitsing op het zadel onder de top rechtdoor te lopen en via de Rappenseekopf terug te wandelen. Dit is een kleine 150 meter extra stijgen. Op onze terugweg hebben we vet geluk, want we komen weer een steenbok tegen. Heel gaaf! We komen verder niemand anders tegen tijdens onze wandeling naar beneden. Heerlijk, wat een rust. Wij vonden de wandeling naar de Hochrappenkopf erg leuk als uitstapje en hebben genoten!

Wanneer: augustus 2022
Kilometers: 4,4 kilometer
Tijdsduur: 1,5-2 uur zonder pauzes

Beklim de Hochrappenkopf in de Allgäuer Alpen zelf via onze route op Wikiloc. Veel wandelplezier!
Enne, neem zeker ’s avonds nog een kijkje buiten als je in de Rappensee verblijft. Zo mooi!