Duitsland

Hike in de Sächsische Schweiz naar Gohrisch en Papstein

Uitzicht Papstein Sächsische Schweiz

In het oosten van Duitsland ligt het gebied Sächsische Schweiz. Een prachtig natuurgebied vol met rotsformaties, tafelbergen, steile kliffen, kloven, bossen en oneindig veel trappen. In dit artikel vertel ik je over onze hike in de Sächsische Schweiz naar Gohrisch en Papstein. Een leuke korte hike, maar wel met gave uitzichten over de Sächsische Schweiz.

Start van de wandeling

Vlakbij het dorpje Gohrisch (Kurort Gohrisch) bevindt zich op de weg naar Papstdorf een grote parkeerplaats. Aan de ene kant van de weg begint de wandeling naar Gohrisch en aan de andere kant van de weg wandel je naar Papstein. Dit zijn allebei (langgerekte) tafelbergen die goed in het landschap zichtbaar zijn. Beide toppen zijn in korte tijd te beklimmen en daarom kun je Gohrisch en Papstein goed combineren in een rondwandeling. Wij beginnen met de klim naar de top van de Gohrisch. Al heel snel hebben we prachtig uitzicht op de groene omgeving van Papstdorf met links daarvan de tafelberg Papstein.

Uitzicht op Papstdorf

Omhoog naar Gohrisch

Nadat we het open gedeelte met omgehakte bomen achter ons gelaten hebben en de voormalige basaltgroeve gepasseerd zijn verschijnen de eerste rotsformaties voor ons. We slaan rechtsaf en de metalen trappen en rotstrappen brengen ons verder naar boven. Een stukje gaat ook door een smalle kloof, erg leuk.

Over de top van Gohrisch

Nadat we door de eerste kloof omhoog geklommen zijn, komen we aan op de top van Gohrisch (448 meter). Bij de schuilhut hebben we een geweldig mooi uitzicht over het dorpje Papstdorf, zeker omdat precies de zon even doorbreekt. Ook zien we boven de bomen voor ons de rotsen van de Papstein tevoorschijn komen. Daar zullen we straks naartoe klimmen. Over de bovenkant van de Gohrisch kunnen we nog heel wat honderden meters verder lopen wat we natuurlijk doen.

Prachtig uitkijkpunt

Als je helemaal rechtdoor loopt zover als je kunt bereik je vanzelf uitkijkpunt Wetterfahne. Het uitzicht vanaf hier is subliem! Zoveel bekende tafelbergen zijn vabaf hier te zien: Pfaffenstein, Quirl, Festung Königstein, Lilienstein, Papstein en in de verte ook nog de Schrammsteine. Jammer genoeg staat er op de toppen van de tafelbergen steeds enorm veel wind, dus rustig lunchen is er niet bij voor ons. Desondanks een prachtig uitkijkpunt dat je zeker niet over moet slaan.

Papstein en rechts achteraan in de verte Schrammsteine
Lilienstein
Pfaffenstein

Falkenschlucht

Na het uitkijkpunt lopen we weer terug tot we bij de afslag naar de Falkenschlucht komen. De Falkenschlucht is een ongelofelijk nauwe, donkere kloof en heel vet om even mee te pakken. We slaan bij de kruising dus rechtsaf om naar de Falkenschlucht te gaan. Heb je een grote rugzak, dan kun je de Falkenschlucht beter overslaan en pas bij de volgende kruising naar rechts gaan. Je neemt dan een gewone trap naar beneden die niet door een kloof gaat. Na de kruising gaan we gelijk over een trappetje steil naar beneden. Het is dan even zoeken, maar gelukkig staat er op de rots een gele pijl geverfd die naar de ingang van de Falkenschlucht wijst. In de kloof is het nauw en donker en de trap gaat steil naar beneden. Een leuk uitstapje!

De uitgang van de Falkenschlucht

Terug langs de wandelparkeerplaats

Na de Falkenschlucht vervolgen we onze weg door het bos. We komen al snel langs de trap die je moet nemen als je niet door de Falkenschlucht wilt. Daarna wandelen we door het bos om de Gohrisch heen tot we bij de parkeerplaats terug komen. Hier steken we de weg weer over en begint de klim naar de top van Papstein. We hebben namelijk nog maar 3 kilometer gelopen, dus er kan best nog een top bij. Het pad gaat eerst over een lange houten trap en daarna nog even over een metalen trap. Al met al stijgen we hierbij zo’n 90 meter, dus dat is goed te doen voor iedereen.

Op de top van Papstein

Als we de trap beklommen hebben komen we op een fantastisch uitkijkpunt terecht. Links linkt de Gohrisch waar we net op stonden en rechts daarvan zien we weer Festung Königstein en de Lilienstein als tafelbergen in het landschap liggen. Ook met zonsondergang moet dit een schitterende plek zijn! Naast het uitkijkpunt ligt een bergrestaurant waar we een trap omhoog naar nog een ander uitkijkpunt vinden. Vanaf dit uitkijkpunt hebben we weer supermooi uitzicht op het dorpje Papstdorf en de omgeving daarvan.

Uitzicht op de Gohrisch

Terug naar de parkeerplaats

Bij het restaurant op de Papstein begint ook de afdaling weer. We houden steeds de weg rechtdoor aan en na een lange trap slaan we rechtsaf. Hier staan geen wegwijsbordjes, want de meeste mensen slaan bij dit kruispunt linksaf en gaan pas daarna naar rechts om via de Hans-Förster-Weg terug te lopen naar de parkeerplaats. Wij slaan dus rechtsaf en lopen zo onder de rotswanden van de Papstein terug. Het is wel echt een pad, maar blijkbaar wordt er niet veel gelopen. Af en toe is het dus even zoeken, maar we zijn hier helemaal alleen, wat weer een hoop goed maakt. Zo komen we na in totaal 5 kilometer wandelen weer terug bij de parkeerplaats. De hike in de Sächsische Schweiz naar Gohrisch en Papstein is dus goed te doen. Veel wandelplezier gewenst!

Fijne feiten om te weten:

Wanneer: oktober 2022
Kilometers: 5 kilometer
Tijdsduur: 2 uur inclusief fotostops

Je kunt onze hike in de Sächsische Schweiz naar Gohrisch en Papstein hier downloaden.