Frankrijk

De vergeten kapellen boven Villefranche-de-Conflent

Saint André de Belloc

De regio Conflent Canigó in de Catalaanse Pyreneeën staat garant voor mooie hikes. Wij waren hier in oktober en kwamen tijdens onze wandelingen iedere keer maar heel weinig mensen tegen. Heerlijk, zo rustig! Maar tijdens onze hike naar de vergeten kapellen boven Villefranche-de-Conflent kwamen we echt vrijwel niemand tegen. Er is weinig informatie over deze wandeling te vinden, maar de uitzichten tijdens deze wandeling zijn echt super. We wandelden vanaf het dorpje Conat naar de kapellen Saint André de Belloc en Saint Étienne de Campilles. Lees hieronder meer over deze leuke hike.

Vertrek vanaf Conat

In de Catalaanse Pyreneeën vind je tal van kleine dorpjes. Ook Conat is zo’n klein dorpje met slechts 60 inwoners. Aan het begin van Conat begint bij de kerk Église Saint-Jean-Baptiste onze wandeling. Bij de kerk bevindt zich een uitkijkpunt op het dorpje Conat. Een leuk plekje om even een kijkje te nemen! Daarna volgen we het wandelpad dat het bos ingaat van het natuurgebied Réserve Naturelle de Conat.

Door het bos omhoog

Het wandelpad stijgt de komende twee kilometers bijna 400 meter, maar qua steilheid valt het nog mee. Wel gaan we natuurlijk rap omhoog, dus het duurt niet lang voordat we Conat in de diepte onder ons zien liggen. Hoewel we door het bos omhoog lopen, hebben we toch regelmatig mooi uitzicht over de regio Conflent Canigó.

Hike Conat Conflent Canigó

Saint André de Belloc

Als de grote rotswand naast ons verschijnt zien we voor ons voor het eerst de eerste kapel liggen: Saint André de Belloc. Bij de voormalige waterbron slaan we linksaf en zo komen we vanzelf uit bij deze voormalige Romaanse kerk. Al in 1163 wordt deze kerk in documenten genoemd. De kerk staat op de grens van de valleien Conat en Villefranche. De rechthoekige kerk met vrij grote klokkentoren is mooi gerestaureerd en een bezoekje waard. Het is niet mogelijk om in de kerk naar binnen te gaan overigens. We pauzeren even naast de kerk, want de bomen rondom ons in felle herfstkleuren zijn prachtig om te zien.

Op weg naar de volgende kapel

Het is slechts 1,5 kilometer naar de volgende kapel: Saint Étienne de Campilles. We volgen het pad met de gele markering en komen in een heel ander landschap terecht. Het is hier allemaal wat kaler als je het vergelijkt met net en we zitten aan de rand van de boomgrens. Nadat we bij de kruising rechtdoor gegaan zijn, komen we na het laatste stukje klimmen bij de volgende kapel terecht.

Hike Réserve naturelle de Conat

Saint Étienne de Campilles

Vanaf de kapel Saint Étienne de Campilles hebben we echt een adembenemend mooi uitzicht over de Conflent Canigó. Recht voor ons ligt de hoogste berg van de Catalaanse Pyreneeën, de Canigou. In de diepte onder ons ligt het authentieke stadje Villefranche-de-Conflent. Dat betekent ook dat op de flank van deze berg een andere vergeten kapel moet staan, de Notre-Dame de Vie. Hier genoten we eerder al van een geweldig mooi uitzicht. We zien ook een stukje van Fort Libéria, dat net boven Villefranche ligt. Helaas is het een beetje heiig, want anders zouden we links in de verte zelfs de Middellandse Zee kunnen zien. En de hoge piek die we rechts van ons zien is de Pic de Tres Estelles waar we een machtig mooie herfstwandeling gemaakt hebben. Een topplek dus voor een lunchpauze!

Conflent Canigó
Rechts de Pic de Tres Estelles in beeld
Canigou massief en Villefranche-du-Conflent
Recht in het midden de Canigou
Uitzicht op Conflent Canigó
Achteraan zou de Middellandse Zee moeten liggen

Afdalen naar Conat

Voor de terugweg naar Conat kiezen we een andere weg dan de heenweg. De heenweg ging voornamelijk over echte geitenpaadjes, maar de paden op de terugweg zijn bijna allemaal wat bredere wegen. Het lijken meer autowegen, maar we zien verder geen enkel voertuig. We komen op de terugweg ook weer langs de kapel Saint André de Belloc, maar passeren deze nu aan de rechterkant. Magnifieke herfstkleuren blijven ons bijna de hele terugweg vergezellen; schitterend! Wij hebben genoten van onze wandeling naar de vergeten kapellen boven Villefranche-de-Conflent. Heerlijk rustig, niet te steil en gave uitzichten!

Réserve Naturelle de Conat

Wanneer: oktober 2021
Kilometers: 11,8 kilometer
Tijdsduur: 3,5 uur

Je kunt onze hike naar de vergeten kapellen boven Villefranche-de-Conflent hier downloaden.