Frankrijk

Waanzinnige herfstwandeling naar Pic de Tres Estelles

Hike Pic de Tres Estelles

De Pyrénées-Orientales in het zuiden van Frankrijk is een fantastisch departement met mooie berggebieden om in rond te wandelen. De wandelingen gaan van eenvoudige rondjes tot hoge beklimmingen; enorm veelzijdig dus. Wij verblijven in de regio Conflent Canigó, wat een enorme aanrader is. We maken verschillende wandelingen en een waanzinnige herfstwandeling naar Pic de Tres Estelles vinden we één van de mooiste hikes die we hier gedaan hebben. Trek je denkbeeldige wandelschoenen aan en wandel mee naar deze top!

Coll de Mentet

Vanaf het middeleeuwse stadje Villefranche-de-Conflent rijden we de autoweg richting Py. Een schitterende weg, maar vanaf het gehuchtje Py wordt het echt adembenemend. Het is volop herfst en we worden omgeven door knaloranje en gele bomen. Wat een prachtig decor! De autoweg is vrijwel verlaten op een grote kudde koeien na die deze dag weer naar het dal teruggebracht wordt. Zo slingeren we over de prachtige bergweg met veel haarspeldbochten omhoog. Door de rust, de eenzaamheid en de waanzinnig mooi gekleurde herfstbomen om ons heen is dit één van de mooiste wegen die ik ooit gereden heb. Bovenaan op 1758 meter hoogte parkeren we de auto op de parkeerplaats van Coll de Mentet. Als je nog verder zou willen rijden kun je nog een paar kilometer verder tot het plaatsje Mantet; hier stopt de weg.

Uitzicht op Py
Uitzicht op het dorpje Py tijdens de autoweg omhoog

Start van de hike

Vlakbij de parkeerplaats vinden we een wegwijsbordje naar Pic de Tres Estelles. De hike is niet moeilijk of zwaar en het is maar 4 kilometer naar de 2099 meter hoge top. In de zomer is deze hike vooral zwaar door de hitte en het feit dat er geen beschutting is, maar op deze zonnige herfstdag eind oktober is de zon juist heerlijk. Tijdens de start van de hike hebben we heel mooi zicht op het eind van de autoweg die we zojuist gereden hebben. Op dit stukje van het wandelpad staan nog enkele bomen in spetterende herfstkleuren. Ik heb niet vaak zulke oranje en gele bomen gezien, heel mooi! Ook hebben we een prachtig uitzicht op de Canigou, de hoogste berg van dit gebied en de belangrijkste berg voor de Catalanen. Tijdens de hele wandeling zullen we de Canigou goed kunnen bewonderen.

Coll de Mantet bergweg

Wat een kleuren!

Ik heb het al een paar keer eerder gezegd, maar ook tijdens de wandeling bleef ik het maar zeggen: wat een prachtige kleuren hier! Je kunt hier maar één kant op, dus tijdens de wandeling hoef je niet zo op de weg te letten en kun je heel erg genieten van alles om je heen en lekker rondkijken. Ook leuk: we komen tijdens de hele wandeling niemand tegen, alleen later op de top treffen we één man aan. Voordat we de Pic de Tres Estelles bereiken lopen we eerst naar een brede afgevlakte heuvel met de naam Col de la Mente.

Col de la Mente

Na ruim 2,5 kilometer komen we op Col de la Mente aan. Voor ons zien we de abdij Saint-Martin-du-Canigou waar we eerder al geweest zijn en de middeleeuwse wachttoren Tour de Goa. Ook het uitzicht op de Canigou is weer fenomenaal. Boven ons cirkelen trouwens meerdere gieren die hier veel voorkomen, indrukwekkend! We kunnen nu ook voor het eerst de Pic de Tres Estelles zien, een bescheiden top.

Pic de Tres Estelles

We vervolgen hierna onze weg naar de top van Pic de Tres Estelles. Vlak onder de top moeten we een hek door waar een wegwijsbordje staat dat we bij Tres Estelles zijn. We moeten echter nog een klein klimmetje doen voor we daadwerkelijk op de top staan. De top is vrij breed en door omringende bomen is het uitzicht wat moeilijk te zien. We lopen wat heen en weer langs de randen, bewonderen het Canigou-massief, zien onder ons Vernet-les-Bains en andere dorpen liggen en proberen in de verte de Middellandse Zee te ontwaren. Helaas lukt dat niet omdat het niet heel helder is, maar op een heldere dag zou je vanaf hier de Middellandse Zee kunnen zien! We genieten van deze rustige top en zijn ontzettend blij dat we voor deze hike hebben gekozen.

Twee extra topjes

Het meest verstandig is om via dezelfde weg weer terug te lopen naar het startpunt (ontdekken wij later pas…). De gedownloade route die ik gebruik stuurt ons echter naar de twee toppen die we net op de heenweg gepasseerd zijn. We besluiten om deze route gewoon te proberen en niet veel later staan we op een top zonder naam en op de Serrat de la Mente. Boven ons zweven de gieren weer en we hebben een heerlijk alleen-op-de-wereld-gevoel.

Terug naar Coll de Mentet

Vanaf de tweede top zou ik je aanraden om even terug te lopen en dan via dezelfde route als de heenweg terug te lopen. Wij lopen namelijk verder rechtdoor, omdat het paadje naar beneden eerst nog goed zichtbaar is. Al snel is het pad echter niet meer te vinden en moeten we ons door lage begroeiing op goed geluk een weg naar beneden banen. Later zie ik op OpenStreetMap dat we het wandelpad inderdaad gemist hebben. De afdaling die wij doen is niet echt makkelijk en we zijn opgelucht als we uiteindelijk weer op het normale wandelpad terechtkomen. Daar genieten we van de terugweg en de práchtige omgeving. Als je hier in de herfst in de omgeving bent wandel dan zeker deze waanzinnige herfstwandeling naar Pic de Tres Estelles, want in het echt zijn de kleuren nog véél mooier dan op de foto’s!

Wanneer: oktober 2021
Kilometers: 8 kilometer
Tijdsduur: 2-3 uur zonder pauzes

Je kunt onze hike hier downloaden. Dit is dus wel inclusief het verkeerd gelopen stukje. Als je de OpenStreetMap versie in Wikiloc opent kun je zien hoe het pad eigenlijk liep. Maar ik zou achteraf gewoon na de top van Serrat de la Mente teruggaan naar de kruising en dan via het pad van de heenweg teruglopen naar het startpunt.