Italië

Panoramische uitzichten vanaf Monte Stevia

Val Gardena bestaat uit een paar fantastische hoogtepunten van de Dolomieten. Bij de wandeling naar Monte Stevia kun je ál deze hoogtepunten bewonderen. De panoramische uitzichten vanaf Monte Stevia zijn dan ook wondermooi. Zo geniet je tijdens de hike van uitzichten op de Langkofel/Sassolungo, Seiser Alm, Seceda en Sellagruppe. Klinkt goed toch? Het is een flinke klim naar de top van Monte Stevia, maar daardoor is het er niet zo druk als bij andere plekken in Val Gardena. Deze hike in de Dolomieten is echt de moeite waard!

Start van de wandeling

’s Morgens vroeg parkeren we onze auto op de parkeerplaats boven Daunëi. We wandelen vervolgens een stukje omhoog richting het bos en slaan daar rechtsaf om pad 3 richting de Steviahütte te volgen. Het is hier ’s morgens heerlijk rustig en het belooft een prachtige dag te worden. Al vrij snel begint het stijgen. Zo af en toe hebben we al een mooi doorkijkje op de Sassolungo/Langkofel.

Steil omhoog over de bergflank

Na ongeveer twee kilometer gaat het wandelpad best steil omhoog over de bergflank. We moeten heel wat kleine zigzagbochtjes bedwingen. Het uitzicht is echter al zó mooi. De prachtige en herkenbare Sassolungo/Langkofel staat te stralen in het ochtendlicht en rechts daarvan ligt de mooie Seiser Alm waar we eerder al wandelden. Het wandelpad is niet echt gevaarlijk en na een tijdje klimmen komen we aan de rand van Monte Stevia aan.

Weidse uitzichten

Er volgt nu een gedeelte met waanzinnig mooie panoramische uitzichten. Wat een pareltje is deze hike! Het is er eigenlijk ook heel erg rustig. Voor ons in de verte zien we de Steviahütte al verschijnen. Naast het zicht op de Sassolungo/Langofel en Seiser Alm hebben we ook een prachtig uitzicht op de langgerekte Sellagruppe en de ruige Cirspitzen/Gruppo del Cir. De omgeving waar we in wandelen is ongelofelijk groen. Het wandelpad zelf is hier niet vreselijk steil, dus we kunnen op ons gemak om ons heen kijken en genieten.

Steviahütte

Na zo’n anderhalf uur arriveren we bij de Steviahütte, een kleine en gemoedelijke hut. Waar normaal gesproken de terrassen bij de berghutten nog weleens overvol kunnen zitten, is dat hier gelukkig niet het geval. Wij vinden het zelfs één van de leukste terrassen die we ooit gezien hebben, dus we besluiten om hier even te pauzeren. Met het prachtige uitzicht is dat zeker geen verkeerde keus. Genieten!

Steviahütte Dolomieten

Naar de top van Monte Stevia

Vanaf de Steviahütte is het niet zover meer lopen naar de top van Monte Stevia. Vlak voor de afdaling begint, kiezen we er eerst voor om het pad naar de top te nemen. De met gras en paarse bloemen bezaaide top geeft ons een waanzinnig uitzicht. Ondanks dat we net al gepauzeerd hebben, nemen we hier gewoon weer een uitgebreide pauze. Met niemand anders in de buurt is het namelijk ontzettend genieten. Voor ons ligt de mooie alpenweide onder Seceda met daarboven natuurlijk de bergtop Seceda en de ruige pieken van de Geislergruppe. En heel in de verte zien we zelfs besneeuwde bergtoppen. Fantastisch!

Hike Monte Stevia uitzicht Seceda
Uitzicht op de Geislergruppe bij Seceda

Afdaling

Dan is het toch echt tijd om aan de afdaling te gaan beginnen. We dalen eerst af naar het kruispunt Pizascharte. Hier gaat het pad steil omlaag door een geul vol rotsblokken en gruispaadjes. Dit gedeelte is echt ontzettend steil en je moet hier goed oppassen. Daarom zijn we blij met onze stevige schoenen. Alleen helemaal bovenaan zijn namelijk nog wat trappen te vinden, verder naar beneden niet meer. Gelukkig komen we heelhuids beneden en we bewonderen de steile wanden van de Monte Stevia waar we net nog bovenop zaten.

Lec de Blej

Eenmaal aan de voet van Monte Stevia aangekomen blikken we nog eens vol bewondering naar deze steile berg terug en het couloir waardoor we zijn afgedaald. Indrukwekkend! Het wandelpad brengt ons daarna over gemoedelijke bergpaadjes en bospaadjes naar een klein meertje met de naam Lec de Blej. Op de achtergrond zien we gaven toppen van de Geislergruppe nog één keer. Wat een prachtige plek is dit weer.

Terug naar de parkeerplaats

Dan breekt alweer het laatste stuk van deze fantastische hike aan. Via een smal wandelpad wandelen we naar de Juac-hütte/Schuatschhütte. Een heerlijk rustig stuk weer, dus we kijken even gek op als het bij de hut heel druk is. Naast de berghut ligt een grote groene weide waarop allemaal gezinnen aan het picknicken zijn. Het ziet er erg gezellig uit! We zijn dan ook al vlakbij het startpunt van deze hike, dus veel mensen wandelen vanaf de parkeerplaats hierheen. Een stukje verderop zien we voor de laatste keer de imposante Monte Stevia. Wat hebben wij genoten van deze prachtige hike. Vanwege de panoramische uitzichten vanaf Monte Stevia en tijdens de hike én het feit dat deze hike vrij rustig is, is deze hike echt een enorme aanrader.

Wanneer: augustus 2021
Kilometers: 12 kilometer
Tijdsduur: 3,5 – 4 uur zonder pauzes

Je kunt de hike die wij deden naar de Monte Stevia hier bekijken en downloaden. Veel wandelplezier!