Duitsland

Prachtig uitzicht over Sächsische Schweiz vanaf Carolafelsen

Carolafelsen Sächsische Schweiz

In het oosten van Duitsland ligt het gebied Sächsische Schweiz. Een prachtig natuurgebied vol met rotsformaties, tafelbergen, steile kliffen, kloven, bossen en oneindig veel trappen. In dit artikel vertel ik je meer over een prachtig uitzicht over Sächsische Schweiz vanaf Carolafelsen. Tijdens de wandeling kom je ook langs de beroemde rotsformatie Schrammsteine en wandel je door de gave kloof Wilde Hölle. Deze hike is één van de mooiste wandelingen die je kunt doen in de Sächsische Schweiz. Geniet je mee?

Even buiten het plaatsje Ostrau vinden we bij Falkenstein-Hütten een grote parkeerplaats. Nadat we daar de auto geparkeerd hebben begint onze wandeling. We zoeken eerst het kruispunt naar de Wenzelweg op, waar we vervolgens het bos in gaan. Bij het kruispunt vind je ook een bushalte met duidelijke wegwijsbordjes, dus gelukkig weten we dat we de goede kant op gaan. We volgen de weg in het bos ongeveer een kilometer en slaan dan rechtsaf op de Elbleitenweg. Tussen de bomen door zien we de hoge rotsen van de Schrammsteine al tevoorschijn komen.

Het duurt niet lang voor de vele rotsen van de Schrammsteine recht naast ons opdoemen. Zometeen zullen we er bovenop staan en een fantastisch uitzicht hebben over de Sächsische Schweiz. Om ons heen hullen de bomen zich in prachtig verkleurde herfstbladeren. We komen nog maar weinig andere wandelaars tegen op dit gedeelte, wat ons wel een beetje verbaast, omdat dit toch een populaire wandeling is. We slaan linksaf naar de Schrammsteinweg en gaan op weg naar de Wildschützensteig. Onderweg negeren we de vele ingangen naar de klimroutes.

Schrammsteine Sächsische Schweiz

Tijdens deze wandeling is de Wildschützensteig de eerste echte Steig die we tegenkomen. Belangrijk om te weten is dat deze klim eenrichtingverkeer is. Het is de bedoeling dat je via deze Steig alleen omhooggaat en dus niet afdaalt. Helaas doen sommige mensen dat toch en dan ontstaan er gelijk lange rijen. Het is namelijk nogal erg smal op een gegeven moment! Houd er dus rekening mee dat je de trap alleen gebruikt om omhoog te klimmen naar de Schrammsteine. De Schrammsteine is één van de belangrijkste uitkijkpunten in de Sächsische Schweiz, dus vanaf de Wildschützensteig komen we ineens heel wat meer wandelaars tegen. Het is een leuke afwisselende klim over metalen ladders en trappen door een soms nauwe kloof.

De Wildschützensteig leidt ons bijna direct naar het Schrammsteinplateau. Die bestaat uit heel wat rotsformaties en op één van deze rotsen is een mooi uitkijkpunt gemaakt. We kunnen hier een groot gedeelte van de Sächsische Schweiz overzien. Vooral de herfstkleuren zijn prachtig om te zien! Het is een frisse ochtend en de ochtendnevel komt nog omhoog van de rivier de Elbe waar we op uitkijken. Na een fijne rustpauze gaan we weer verder. We wandelen terug naar de splitsing bij de Wildschützensteig en lopen hier rechtdoor in de richting van de Gratweg.

Om van de Schrammsteine naar het uitkijkpunt Breite-Kluft te lopen wandelen we over de mooie Gratweg. Die is vooral in het begin erg leuk: de gave trappen en ladders slingeren over de rotsen en rotswanden. Later gaat de Gratweg vooral over een gemakkelijk pad door het bos. De Gratweg is zo’n anderhalve kilometer lang en best wel rustig. De meeste wandelaars gaan na hun bezoek aan de Schrammsteine namelijk via de Jägersteig weer terug naar beneden. Aan het eind van de Gratweg vinden we het uitkijkpunt Breite-Kluft.

Gratweg Sächsische Schweiz

Na het uitkijkpunt Breite-Kluft wandelen we verder over de Schrammsteinweg. Gelukkig staan er onderweg veel wegwijsbordjes! Niet alle punten staan echter op de bordjes, dus we zijn wel blij met de GPS en kaart die we op onze telefoon hebben (tip: Maps.me of Wikiloc). Het is best wel rustig op dit gedeelte van de wandeling, heerlijk. Af en toe kunnen we genieten van een prachtig uitkijkpunt en de route is echt afwisselend. Dan weer vlakke paden door het bos, dan lopen we weer over ladders en trappen. De laatste Steig voor het uitkijkpunt Carolafelsen is de Zurückesteig. Geen moeilijke, maar wederom een mooie klim.

Hiking Sächsische Schweiz

En dan komen we eindelijk bij Carolafelsen aan. We moeten nog een laatste glibberige trap beklimmen voor we kunnen genieten van een schitterend panorama. Carolafelsen is een verzameling rotsen waar je prima kunt zitten met meerdere mensen. De herfstkleuren zijn ongelofelijk mooi om te zien! We hebben prachtig uitzicht vanaf Carolafelsen op de losse rots Falkenstein, de achterkant van de Schrammsteine, in de verte de Lilienstein en ook Fort Königstein. Wij vinden het één van de mooiste uitkijkpunten van en op de Sächsische Schweiz!

Carolafelsen Sächsische Schweiz

Na een heerlijke pauze vervolgen we onze wandeling weer. We dalen over gladde rotsen af naar de Wilde Hölle. De Wilde Hölle is een ontzettend leuke mooie kloof die aangegeven wordt als ‘moeilijk’. Dit valt echter wel mee. Het is geen klettersteig, maar af en toe is tredzekerheid wel aanbevolen. Soms moeten we ons namelijk horizontaal óf verticaal over een soort beugels verplaatsen. Het is af en toe wel lekker klauteren, maar het wordt nergens echt gevaarlijk. Wij vinden het juist één van de leukste stukjes van de wandeling! Wel is het er redelijk druk, want er zijn ook mensen die hier omhoog komen. Zij komen vanaf de parkeerplaats Nasser Grund en lopen zo een kortere route naar Carolafelsen.

Als we de Wilde Hölle uitkomen lopen we via de kloof Eulentilke helemaal rechtdoor tot de kruising. Hier gaan we bij de asfaltweg linksaf richting Wildwiese. We klimmen hierbij ons laatste klimmetje van een kleine 100 meter. Nadat we met de bocht naar rechts zijn gegaan, komen we uit bij het groene weiland Wildwiese. Hiervandaan hebben we een prachtig uitzicht op de Schrammsteine. Toen we op de Schrammsteine stonden, konden we het weiland ook goed zien liggen. Even na Wildwiese komen we uit bij de kruising naar de Elbleitenweg waar we vanmorgen ook waren. In plaats van rechtdoor de Wenzelweg te nemen, kiezen we voor de laatste 1,5 kilometer het wandelpaadje door het bos. Dit paadje loopt rechts van de Wenzelweg en het zorgt ervoor dat we echt een rondwandeling maken. Wat hebben we genoten van de prachtige wandeling door de Sächsische Schweiz!

Wilde Hölle Sächsische Schweiz

Wanneer: oktober 2022
Kilometers: 14,5 kilometer
Tijdsduur: 4,5 uur inclusief pauzes

Wil je ook genieten van een prachtig uitzicht over Sächsische Schweiz vanaf Carolafelsen en Schrammsteine? Bekijk en download de route dan hier. Veel wandelplezier!