Frankrijk

Schitterende hike naar Refuge de Vallonpierre en Chabournéou

Hike naar Refuge de Vallonpierre in Les Ecrins, Frankrijk

Eén van de meest nog wilde valleien in Les Ecrins is de vallei van Valgaudemar. Voor deze wandeling rijden we eerst bijna helemaal naar het einde van de vallei. Alleen al deze autoweg is zo ontzettend mooi! De bergen hier zijn enorm ruig en ondanks dat het vrij droog is, is het toch erg mooi. In dit artikel vertel ik je meer over de schitterende hike naar Refuge de Vallonpierre en Chabournéou, middenin het hart van Les Ecrins. De uitzichten onderweg zijn subliem en je kunt hier nog heerlijk in de rust wandelen. Een enorme aanrader! Lees je mee?

Start van de wandeling

Wij kamperen een paar nachten op de laatste camping in de vallei van Valgaudemar (Camping Les Bouleaux) en vanaf daar is het slechts tien minuten rijden naar het eindpunt van de vallei. Vlak voor het eindpunt vinden we, even na het haarspeldbochtje, aan onze rechterhand een parkeerplaats. We parkeren hier de auto en zien vanaf de parkeerplaats nog een stukje van de gletsjer Glacier de la Grande Roche. Deze gletsjer en het keteldal daarvoor hebben we goed kunnen zien toen we wandelden naar Lac du Lauzon vanaf het einde van de vallei. Snel gaan we op pad en we zien een bordje verschijnen dat ons eerste doel voor vandaag, Refuge de Vallonpierre, op 2,5 uur loopafstand ligt.

Uitzicht op Vallei van Valgaudémar

Uitzicht op Le Sirac

De eerste drie kilometer van de hike zijn nagenoeg vlak, dus het is makkelijk lopen. We volgen het hoger gelegen pad en wandelen zo de zijvallei in. We hebben hierbij prachtig uitzicht op de 3441 meter hoge berg Le Sirac, die we ook goed konden zien vanaf Lac du Lauzon. Rechts van ons zien we de vallei van Valgaudémar en de autoweg waar we net over gereden hebben. Het is lekker rustig wandelen hier! Bij een bruggetje steken we het water van een bergbeekje over.

Het water oversteken

Het volgende stuk is makkelijk te volgen en de uitzichten blijven prachtig. Rechts van Le Sirac zien we een soort golvende groene heuvel en daarachter ligt de eerste berghut waar we heen lopen. Bij de kruising kiezen we voor het rechterpad dat ons naar een bruggetje over het beekje La Séveraisse brengt. Het smeltwater is heerlijk verfrissend en bij het water is het gelijk wat koeler. We nemen hier even een pauze voor we aan de klim omhoog beginnen. Aan de overkant van het water start namelijk de klim naar Refuge de Vallonpierre.

Klim naar Refuge de Vallonpierre

Onderaan de berg zien we de haarspeldbochtjes al over de helling omhoog klimmen. Het lijkt niet zo steil, dus we beginnen vol goede moed aan de klim. Maar het blijkt al snel heel wat steiler te zijn dan we aanvankelijk dachten. We moeten ruim 600 meter omhoog in een afstand van een paar kilometer. Het is ook nog eens bloedheet en dus best een beetje afzien. Gestaag wandelen we omhoog en we genieten gewoon maar extra van de uitzichten onderweg. Tegen de tijd dat we bijna boven zijn, ontdekken we ineens op de rotsen een grote schaapskudde en een goed waakse hond erbij. Gelukkig kunnen we er veilig op een afstandje langslopen.

Meer dan 30 van dit soort zigzagbochtjes

Refuge de Vallonpierre

Binnen 2,5 uur komen we aan bij Refuge de Vallonpierre. Wat een toffe plek! Voor de kleine berghut ligt een klein meertje, waar je eventueel met een bootje op kan varen. In de buurt van de berghut zijn heel veel fijne lunchplekjes te vinden. Refuge de Vallonpierre is één van de kleinere berghutten die ik gezien heb. Hier kunnen 35 personen slapen. Onderweg kwamen we niet zoveel wandelaars tegen, maar het terras zit toch aardig vol. Toch is het absoluut niet te vergelijken met andere berghutten in de Alpen. Hier is het echt nog heel rustig. Heerlijk! We genieten van een lekker lange pauze. Mocht je daarna geen zin hebben om nog verder omhoog te klimmen, dan kun je daarna ook via dezelfde weg weer afdalen. Wij gaan echter nog verder en op pad naar Refuge de Chabournéou.

Verder in totale rust

We laten Refuge de Vallonpierre weer achter ons en wandelen een klein stukje terug naar het kruispunt. Daar staat een wegwijsbordje naar Refuge de Chabournéou waarop we zien dat het 1,5 uur lopen is naar de volgende berghut. Het wandelpad wordt gelijk een stukje ruiger en we komen geen ene andere wandelaar meer tegen. Gelukkig hebben we geen last van hoogtevrees, want af en toe gaat het pad vlak langs een steile afgrond. Ook komen we soms wat staalkabels tegen om ons aan omhoog te trekken. Wij vinden het wel een leuk avontuur en genieten enorm van de weidsheid en de rust. Eigenlijk lopen we nu over de flanken van de berg Le Sirac. Voor ons zien we in de verte de hut al liggen, waar we in een grote bocht naartoe lopen.

Langs een leuke waterval

Het is niet vast te leggen op foto’s hoe mooi en ruig de omgeving hier is. Op een gegeven moment zien we heel wat waterstroompjes van de berghelling naar beneden komen en als we goed kijken zien we ook de verschillende wandelpaadjes over de berghellingen gaan. Heel tof! Over één waterval loopt een smal houten bruggetje. Wat een leuke plek is dat; het is er ineens heel anders dan net. Na het bruggetje laten we de steenachtige paadjes op de rotsen achter ons en gaan we verder op de afdaling naar Refuge de Chabournéou.

Refuge de Chabournéou

Al die tijd vanaf Refuge de Vallonpierre zijn we geen andere wandelaars tegenkomen en pas vlakbij Refuge de Chabournéou komen we weer wat hikers tegen. Dat laat wel zien hoe rustig deze zijvallei is. Halverwege de middag komen we aan bij de berghut en daar zijn we helemaal alleen. Ben je dus op zoek naar een rustige hike in de drukke Ecrins, dan is deze wandeling zeker een aanrader. We nemen even een korte pauze bij de berghut en genieten van het mooie uitzicht.

Terug naar de parkeerplaats

Daarna is het tijd om terug te wandelen naar ons startpunt. Het wandelpad gaat na de berghut best steil naar beneden, dus het gaat in ieder geval lekker vlug. Als we achter ons omhoog kijken, zien we al snel de berghut hoog boven ons uit torenen. Gaaf om te zien! We dalen helemaal af naar het kruispunt waar we vanmorgen begonnen aan onze klim naar Refuge de Vallonpierre. Vanaf daar volgen we het pad rechtdoor en is het laatste stuk hetzelfde als de heenweg. Eventueel zou je nog het wandelpad aan de linkerkant van het water een stukje kunnen volgen, maar wij zijn wel een beetje moe en lopen gewoon het makkelijkste pad. Na heel wat uren wandelen komen we weer terug bij de parkeerplaats. Wat was dit een schitterende hike! Een enorme aanrader!

Wanneer: augustus 2022
Kilometers: 17,6 kilometer
Tijdsduur: 5,5 uur zonder pauzes

Wil jij ook deze schitterende hike naar Refuge de Vallonpierre en Chabournéou wandelen? Dan kun je hier de route bekijken en downloaden. Veel wandelplezier!