Frankrijk

Hike via Les Oulles du Diable naar Cascade du Buchardet (Les Ecrins)

Hike Cascade du Buchardet Valgaudemar Les Ecrins

Eén van de meest nog wilde valleien in Les Ecrins is de vallei van Valgaudemar. Boven het dorpje La Chapelle-en-Valgaudemar ligt het gehuchtje Les Portes, waar ook de wandeling naar de bergmeren Lacs de Pétarel begon. Dit was een pittige wandeling, maar vandaag staat er een makkelijke tocht op de planning. De hike gaat via Les Oulles du Diable naar Cascade du Buchardet. Een vrij rustige wandeling, maar met verrassend mooie plekjes onderweg! Hieronder lees je er alles over.

Start in Les Portes

De wandeling naar Cascade du Buchardet begint vanaf het gehucht Les Portes. Hier kun je met de auto, de fiets of te voet komen. Aan het begin van Les Portes vind je een parkeerplaats voor je auto. Vervolgens wandel je nog een paar honderd meter verder, waar je dan aan je linkerhand een paadje naar beneden zal zien lopen. Hier vind je ook een wegwijsbordje (naar Pont des Oulles). Als je dit paadje volgt kom je uit bij een mooi bruggetje met de naam Pont des Oulles. Wanneer je vanaf het dorp La Chapelle-en-Valgaudemar zou komen lopen, dan kom je vanzelf bij de brug uit.

Pont des Oulles

Wij parkeren onze fiets naast het wegwijsbordje en dus komen we al na de eerste paar minuten lopen bij het water Ruisseau de Navette. Ondanks dat het niet ver fietsen was van La Chapelle-en-Valgaudemar, was het vanwege de steile weg erg zwaar. We nemen dus gelijk maar een goede pauze hier. Vanaf onze rustplek naast het water hebben we een mooi uitzicht op de oude brug Pont des Oulles. Deze Gallo-Romeinse brug is maar liefst 1000 jaar oud! Achter de brug begint een mooie kleine kloof waar het water doorheen stroomt: Les Oulles du Diable. Tussen de bomen door zien we de kale bergen van Les Ecrins liggen.

Les Oulles du Diable

Het is leuk om even langs deze mooie kloof te lopen. Wij wisten eerst niet dat dat kon, dus wij hebben dit pas aan het eind van de wandeling alsnog gedaan. Na een paar minuten ligt er echter nog een brug, waardoor je weer terug kunt keren. We steken dus nog niet deze oude brug over, maar lopen eerst rechtdoor. Omdat de kloof eigenlijk best klein is, is het moeilijk om mooi vast te leggen op de foto. Toch genieten we hier wel echt, want het is een heerlijk rustgevend plekje.

Door het bos naar Cascade du Buchardet

Omdat we de kloof oversteken via een andere brug komen we dus aan de andere kant van het water terecht. We passeren na een paar minuten weer de oude Romeinse brug en wandelen dan gewoon rechtdoor. Het water kabbelt aan onze rechterhand en tussen de bomen door hebben we regelmatig een mooi doorkijkje op de bergen. Het wandelpad is best afwisselend: dan weer een mooi aangelegd pad met stenen, dan weer een smal paadje tussen mooie groene planten. Na zo’n 20-25 minuten wandelen komen we langs de brug bij Navette. We lopen dan gewoon rechtdoor en komen al snel langs een kapelletje. Dit gedeelte van de wandeling gaat door een bos en we hebben dan ook niet veel uitzichten meer. Gelukkig duurt het niet lang en als we het bos uit komen, zien we de waterval al liggen!

Cascade du Buchardet

Wat heerlijk om weer mooie uitzichten te hebben als we het bos uit komen lopen. De begroeiing op de bergflanken is door de droogte eigenlijk vrij geel helaas, maar rondom het water is er gelukkig nog wel groen aanwezig. Op het wandelpad zijn we tot nu toe nog maar weinig wandelaars tegengekomen, maar hier is het wel wat drukker. Toch is het zeker niet te druk. We besluiten om zo dicht mogelijk naar de waterval toe te lopen. We volgen het pad en kijken dan vanaf een rots uit op de waterval. Mooi! Hier zien we een klein geitenpaadje naar beneden lopen, waardoor we nog dichterbij de waterval kunnen komen. Wauw, dit is echt een heerlijke pauzeplek! We zijn hier helemaal alleen en zitten vlakbij het verkoelende water, wat erg fijn is in de hitte hier.

Terug via de overkant

Na een lange pauze bij deze fijne plek lopen we weer terug naar de splitsing onderaan de waterval. Vervolgens steken we het water over en wandelen nog een paar honderd meter door het bos aan de linkerkant van het water. Nadat we weer het water overgestoken zijn begint dan echt de terugweg. Vanaf nu hoeven we alleen nog maar rechtdoor te lopen tot we weer terugkomen in Les Portes. We hebben heerlijk weidse uitzichten op de bergen van Parc Les Ecrins. Aan onze rechterhand verschijnt na een tijdje weer de waterval Cascade du Buchardet. Vanaf deze kant kunnen we goed zien hoe hoog en lang de waterval eigenlijk is. Erg mooi! De laatste twee kilometer gaat over een onverharde (auto)weg, wat iets minder leuk is. Gelukkig maken de uitzichten veel goed. Wij vonden de hike via Les Oulles du Diable naar Cascade du Buchardet in ieder geval erg leuk om te doen!

Wanneer: augustus 2022
Kilometers: 8 kilometer
Tijdsduur: 2-2,5 uur zonder pauzes

Je kunt onze wandeling naar Cascade du Buchardet hier downloaden. Veel wandelplezier!