Zwitserland

Tour des Lacs in Val de Bagnes: waanzinnig mooi!

Tour des Lacs lake

Al eerder wandelden we in Val de Bagnes. Deze vallei is nog zo puur, geweldig. Het toerisme is hier nog niet zo sterk ontwikkeld, waardoor je vaak bijzonder rustig kan wandelen. Echt tof! In Val de Bagnes hebben we één van onze mooiste hikes ooit gemaakt: Tour des Lacs. Dit is een lange, zware hike in een ongelofelijk mooie en veelzijdige omgeving. We liepen door groene weides, langs veertien (soms bizar blauwe) bergmeren, langs gletsjers en over puinhellingen. En in al die zeven uren die we onderweg waren kwamen we slechts drie mensen tegen. Wat een rust! Deze hike is een absolute topper. Geniet mee via deze bomvolle blog.

Cabane Brunet

De hike start bij Cabane Brunet op 2007 meter hoogte. Deze berghut is bereikbaar met de auto en vanaf de hut heb je een goed uitzicht op Val de Bagnes. Vanaf Cabane Brunet volgen we de blauwe bordjes met de bewegwijzering Tour des Lacs. De hike heeft de kleuren blauw-wit gekregen, wat betekent dat dit een alpiene wandelweg is. Je moet beschikken over een goede conditie, geen hoogtevrees hebben en stabiel en tredzeker kunnen wandelen. Het meeste van deze hike is echter goed te doen. Er is één stuk van zo’n anderhalve kilometer waar je echt even goed moet uitkijken en voorzichtig moet zijn, maar de rest is niet gevaarlijk.
Vanaf Cabane Brunet wandelen we eerst 2,5 kilometer rechtdoor tot we bij de boerenschuren van Écuries de Sery arriveren.

Cabane Brunet Val de Bagnes
Hike Tour des Lacs Petit Combin

Naar de knalblauwe meren bij Morraine

Bij Écuries de Sery kun je voor Tour des Lacs twee kanten op. Wij besluiten om de route rechtdoor te nemen. We passeren na een tijdje Lac de Pindin, een klein meertje, maar omgeven door een groots uitzicht. We hebben namelijk dit hele stuk van de route uitzicht op de Petit Combin, een imposante berg van 3663 meter hoog. Rondom ons horen we stukken gletsjer afbreken en zien we steeds kleine sneeuwlawines op deze berg. Wat een indrukwekkende natuur hier! Zo’n drie kwartier na Lac de Pindin gaan we een puinhelling op. Ineens oogt het landschap helemaal anders. Het pad is gelukkig goed te volgen door de geverfde kleuren op de stenen. Over de graad die Morraine genoemd wordt lopen we verder tot we ineens twee knalblauwe meren zien. Vooral het achterste meer is echt bizar van kleur als de zon erop schijnt. Wauw! We vinden een mooie lunchplek en genieten van de waanzinnige natuur hier.

Tour des Lacs Morraine lakes
Tour des Lacs Morraine lake

Col du Rogneux

We vinden het eigenlijk niet te geloven dat we tot nu toe nog geen mensen tegengekomen zijn. De omgeving hier is echt prachtig en zo rustgevend. Ik maak een paar filmpjes van de blauwe meren, zodat ik later kan laten zien dat het meer écht zo blauw was. Na onze lunch gaan we verder en is het ongeveer drie kilometer wandelen naar Col du Rogneux. We klimmen en dalen afwisselend en onderweg komen we we langs Lacs des Ougets en Lac d’Aget, weer drie prachtige bergmeren. De route gaat hier voornamelijk over puinhellingen en losliggende stenen, maar de weg is goed aangegeven. Anderhalf uren na de blauwe meren bij Morraine bereiken we Col du Rogneux.

Tour des Lacs lake
Tour des Lacs Col du Rogneux

Via Lac du Rogneux naar Lac des Otanes

Op Col du Rogneux kunnen we ongelofelijk ver kijken. We zien zelfs in de verte het puntje van de Matterhorn liggen. Het is nu mogelijk om Mont Rogneux te beklimmen, maar wij besluiten om gewoon de Tour des Lacs te vervolgen. De route gaat nu even steil naar beneden over losliggende stenen. In minder dan 1,5 kilometer dalen we 300 meter. Af en toe moeten we goed opletten, maar als je voorzichtig loopt is het goed te doen vinden we. Met 40 minuten zijn we onderaan de afdaling bij Lac du Rogneux, een mooi bergmeer. We lopen om het meer heen en zien achter ons de puinhelling waar we vanaf gedaald zijn. Je kunt je bijna niet voorstellen dat daar echt een pad is, zo rotsachtig dat het er is. Vanaf nu lopen we weer over grasvlaktes en is het zoeken naar de bewegwijzering op de stenen. Zo komen we na een tijdje aan bij Lac des Otanes.

Tour des Lacs - Lac du Rogneux
Tour des Lacs - Lac des Otanes

Terug naar Cabane Brunet

Door oneindige leegte omgeven wandelen we nu alleen nog maar naar beneden. We genieten enorm, want de weidsheid is echt prachtig. De koeien worden teruggehaald naar de stal om gemolken te worden, maar verder zien we helemaal niemand. Anderhalve kilometer na Lac des Otanes bereiken we het kruispunt van Écuries de Sery weer en wandelen we terug naar Cabane Brunet. Als we daar aankomen is het volkomen rustig geworden, omdat het al half 6 ’s avonds is. We genieten voor de laatste keer van het uitzicht vanaf de berghut en zeggen het nog eens tegen elkaar: deze hike was echt waanzinnig mooi! Wat is Zwitserland toch geweldig!

Cabane Brunet Val de Bagnes

Wanneer: augustus 2019
Kilometers: 14,5 kilometer
Tijdsduur: 7 uur (inclusief pauzes)

Je kunt de route van Tour des Lacs hier downloaden. Deze route gaat wel bij Écuries de Sery rechtsaf in plaats van rechtdoor, zoals hierboven beschreven. Als je de route in omgekeerde volgorde uitvoert, loop je de route zoals in deze blog beschreven.

2 Comments

• Cockie
    5 augustus 2023 at 17:54

Hallo Annemiek, fantastisch hoe je de wandelingen hebt beschreven. We zijn al op leeftijd, dus we zullen de makkelijkere wandelingen kiezen. Of alleen met de lift naar boven. begin september gaan we naar Zwitserland,val d’herens. Vandaag al genoten van je blogs.
    Dank je wel

• Annemieke
      17 augustus 2023 at 08:21

Bedankt voor de mooie woorden, heel leuk om te lezen! 🙂 Geniet ervan in Zwitserland, het is er prachtig!