Italië

Cima Comer, een rustige top boven het Gardameer

Uitzicht vanaf Cima Comer

Op de steile rotsflanken aan de westelijke kant van het Gardameer vind je ontzettend veel uitkijkpunten met een grandioos uitzicht op het Gardameer. In het natuurpark Alto Garda Bresciano zijn vele wandelingen mogelijk met steeds mooi uitzicht. Eén van deze hikes gaat naar Cima Comer, een rustige top boven het Gardameer. Naast Cima Comer ligt de top van Monte Denervo die we natuurlijk ook bezoeken. Lees je mee?

Vanaf Val Briano naar Cima Comer

In Gargnano nemen we een bergweg omhoog naar Valle Briano. Na ruim 900 meter gestegen te hebben parkeren we onze auto op één van de paar parkeerplaatsen langs de weg vlakbij Rifugio Baita degli Alpini di Gargnano. Na enkele tientallen meters zien we een weggetje naar rechts gaan waarbij een bordje staat met Cima Comer. Hierna passeren we de (gesloten) hut en slaan we al snel rechtsaf om pad 45 te volgen. Dit wandelpad brengt ons binnen drie kwartier op de top van Cima Comer (1281 meter hoog). De meeste tijd loopt dit pad door het bos wat fijn is bij warm weer. Als we de met gras begroeide top van de Cima Comer bereiken zien we een houten uitkijkpunt en een wit topkruis. We worden beloond met een waanzinnig panoramisch uitzicht. Links van ons ligt het Gardameer en voor ons zien we supergoed de berg Monte Castello di Gaino die we al eerder beklommen. Geweldig mooi!

Uitzicht vanaf Cima Comer
Gardameer

Monte Denervo

Langs het witte topkruis wandelen we verder en na een kleine afdaling klimmen we al snel weer omhoog. Je kunt trouwens na de kleine afdaling ook linksaf slaan en teruglopen naar het startpunt Briano via pad 32. Wij volgen wandelpad 32 echter verder rechtdoor naar de top van Monte Denervo. Het is hier ontzettend rustig, wij zijn er in mei, en we genieten van de mooie uitzichten. Ver onder ons zien we een stukje van het stuwmeer Lago di Valvestino. De bergen voor ons zijn hoger en zijn in deze periode nog wat anders van kleur vanwege het voorjaar. Hierdoor lijkt het soms wel herfst, maar het ziet er hier wat ruiger uit wat ook weer mooi is. In deze periode groeien rond de Monte Denervo trouwens wilde pioenrozen, heel tof! De top van de berg is niet heel duidelijk, maar er staat een kleine hut, die in het hoogseizoen open schijnt te zijn.

Lago di Valvestino
Monte Denervo uitzicht

Terug naar Valle Briano

Na het bereiken van de top van Monte Denervo wandelen we aan de andere kant de berg af richting Malga di Denervo. We zijn vanaf hier tot aan ons eindpunt in Briano vrijwel helemaal alleen. Bizar, wat een rust! We genieten van de uitzichten op de bergen in het natuurpark. Achter ons zien we de besneeuwde toppen van Monte Baldo goed liggen. Zo mooi allemaal! Nadat we de top hebben verlaten zijn we na ongeveer een uur weer terug bij de auto. Deze eenvoudige hike is echt een aanrader, zeker tijdens het rustige voorseizoen.

Wanneer: mei 2019
Kilometers: 6,5 kilometer
Tijdsduur: 3 uur

Je kunt de route naar Cima Comer en Monte Denervo hier downloaden. Deze route gaat na het startpunt bij Baita degli Alpini di Gargnano trouwens rechtdoor via pad 32, maar pad 45 zou ik eerder aanraden. Dit pad slaat bij de hut rechtsaf.

Extra tip:

De wandeling naar de kluizenaarshut San Valentino waar ik eerder over schreef kun je ook goed combineren met de klim naar Cima Comer. Je begint dan dus niet in Valle Briano, maar in het plaatsje Sasso. Om deze twee te combineren kun je bijvoorbeeld deze wandeling volgen.