Slovenië

Beklim de imposante Svinjak bij Bovec

Svinjak uitzicht Bovec

De Svinjak is een imposante berg boven het dorp Bovec. Vanwege zijn piramidevorm wordt deze berg ook wel de ‘Matterhorn van Bovec’ genoemd. Elke keer als we er met de auto langsreden voelde ik wandelkriebels opkomen. Het was bijna niet voor te stellen dat daar echt een pad omhoog liep, maar het scheen echt zo te zijn. Op een dag trokken we gewoon de stoute schoenen aan en besloten we toch de Svinjak bij Bovec te gaan beklimmen. En zo intensief als de hike was, zo prachtig was het uitzicht ook. Lees maar verder!

Start van de hike

Tussen de dorpjes Bovec en Soča ligt het gehuchtje Kal-Koritnica. Aan de zijkant van de weg ligt een kleine parkeerplaats en gelijk tegenover de parkeerplaats zie je al een bewegwijzeringsbord naar Svinjak. We lopen door het dorpje heen en gaan langs de weilanden tot we het bos bereiken. Onderweg hebben we al goed uitzicht op de berg Svinjak. Hij ziet er indrukwekkend uit!

Svinjak

Door het bos omhoog

Het wandelpad gaat non-stop steil omhoog door het bos. Daardoor is het echt wel zwaar, maar op een zomerse zonnige dag heb je gelukkig de beschutting van de bomen. Ongeveer een kilometer na de start kunnen we afslaan naar Čelo, waar restanten van de Eerste Wereldoorlog te vinden zijn. Wij zullen hier echter op de terugweg langsgaan, dus we blijven gewoon rechtdoor de weg naar Svinjak volgen. De route is gelukkig goed aangegeven. Bereid je echt voor op een pittige klim, want deze tocht is een echte kuitenbijter. Na een uur klimmen bereiken we het eerste uitkijkpunt. Prachtig! We zien onder ons fort Kluže en fort Hermann liggen met daarachter de bergen van de Julische Alpen. Links daarvan zien we Bovec met daarnaast de Soča. Een fijne uitrustplek!

Svinjak hike
Svinjak uitzicht

Naar de top van Svinjak

Vervolgens wandelen we nog een gedeelte door het bos. Na ongeveer 850 hoogtemeters en iets meer dan 3 kilometer gaat het klimmen en klauteren beginnen. We zijn blij dat we onze wandelstokken kunnen opbergen in onze tas. Als je geen last van hoogtevrees hebt is dit gedeelte echt wel te doen. Anders worden de laatste 350 hoogtemeters vrij zwaar denk ik. Bij sommige gedeeltes moet je op handen en voeten omhoog klimmen, maar het pad is niet echt geëxponeerd, waardoor het niet zo gevaarlijk aanvoelt. Wel is het enorm steil! Onderweg komen we meerdere ‘schijntoppen’ tegen. Daardoor denken we steeds dat we er zijn, maar moeten we vervolgens nog een eind. De top van de Svinjak is te herkennen aan de miniatuurversie van de Aljaž-toren, die op de Triglav staat, de hoogste berg van Slovenië.

Svinjak hike
Svinjak uitzicht Bovec en Soca

Panoramisch uitzicht vanaf de top

Na drie uur klimmen komen we dan eindelijk op de top aan. Wauw! Vanaf de top van de Svinjak kunnen we ongelofelijk ver kijken rondom ons. Onder ons ligt de Soča-vallei met daarin de outdoorplaats Bovec en aan de andere kant liggen de hoogste bergen van de Julische Alpen. In de verte ligt de Jalovec, de top die we ook vanaf de Mangart zagen liggen. Achter Bovec liggen de bergen van Italië en naast de Soča zien we onze camping liggen. Wat een geweldig uitzicht hebben we hier. De hike gaat dan wel voor een groot gedeelte door het bos, dit is zeker een mooie beloning.

Svinjak top
Svinjak uitzicht Soca-vallei

Terug via Celo

Een groot gedeelte van de terugweg is hetzelfde als de heenweg. Het bovenste stuk vanaf de Svinjak is erg mooi, omdat we heel goed alle ‘valse’ toppen zien van de Svinjak met daarachter de vallei waar Bovec in ligt. Nadat we zo’n 800 meter gedaald zijn, komen we bij een splitsing aan. Als we linksaf zouden gaan bij deze splitsing, wandelen we de gehele weg hetzelfde als de heenweg. We houden nu echter rechts aan. Het is hier niet meer gemarkeerd, maar er is maar één pad waardoor we na niet al te lange tijd aankomen bij Čelo. Čelo is overblijfsel van het Soča-front uit de Eerste Wereldoorlog en is nu een soort openluchtmuseum. We vinden hier informatieborden, bunkers, een 200 meter lange loopgraaf en diverse ruimtes. Je kunt overal veilig in en door lopen. Vanaf Čelo hebben we wederom een heel mooi uitzicht over Bovec. Na Čelo dalen we nog zo’n 200 meter en zijn we weer terug bij de parkeerplaats. Wij vonden de hike echt vermoeiend, maar het uitzicht op de top was prachtig.

Svinjak Celo Bovec

Wanneer: juli 2018
Kilometers: 9 kilometer
Tijdsduur: 6 uur, inclusief pauzes

Beklim de imposante Svinjak bij Bovec via deze te downloaden route.