Slovenië

Vanaf Tolminske Ravne naar Mount Vogel

Globoko saddle

Ver boven het meer van Bohinj ligt de bekende berg Vogel. Die is te bereiken via Vogel Ski Center, maar het is misschien nog wel gaver om helemaal omhoog te klimmen. Dit gaat echter via een andere route. In dit artikel neem ik je mee vanaf Tolminske Ravne naar Mount Vogel. Een schitterende hike met vele vergezichten!

Van Tolminske Ravne naar Razor

Vanaf de camping in Tolmin rijden we via een zeer bochtige en nauwe bergweg omhoog naar Tolminske Ravne. Het is ongelofelijk mistig, maar als we eenmaal aankomen bij Tolminske Ravne zijn we boven de wolken en schijnt de zon stralend. Tolminske Ravne is een heel klein plaatsje; er staan slechts een paar huizen. Wel ligt er een parkeerplaats, die zelfs in het hoogseizoen prima te gebruiken was. Vanaf de parkeerplaats gaan we eerst een klein stukje terug en slaan dan rechtsaf. Zo lopen we tussen en langs de groene weides. Daarna gaat de route door het bos en is het eenvoudig de wegwijsbordjes volgen naar Koca na planini Razor. Na een tijdje kun je nog kiezen of je voor een steilere of wat gemakkelijkere route wil gaan. Wij kozen voor de snellere steile route en zodoende zijn we al binnen anderhalf uur bij de kaaswinkel en de berghut Razor. We hebben nu 3 kilometer gewandeld en zijn 400 meter gestegen.

Planini Razor uitzicht Tolminske Ravne

Naar Mount Vogel

De kaaswinkel en de hut zijn mooie plekken om even uit te rusten. We zien al een stuk onder ons het startpunt Tolminske Ravne liggen. Achter de berghut gaan we verder omhoog en na een paar minuten slaan we rechtsaf richting Vogel. Het pad gaat nu slingerend steil omhoog. We stijgen maar liefst 600 meter in 2 kilometer tijd! We genieten van kleine bloemen (edelweiss!), maar ook van de vele vergezichten.

Planini Razor
Hike naar Mount Vogel

Op de top van Mount Vogel

Na zo’n 3 uur staan we op het hoogste punt en hebben we ruim 1000 meter gestegen. We staan op de top van Mount Vogel en wat een schitterend uitzicht hebben we hier! Aan de ene kant zien we het Ski Center Vogel liggen, wat dus te bereiken is met de kabelbaan vanaf het meer van Bohinj. Voor ons liggen de hoogste bergen van Slovenië én kunnen we de Triglav bewonderen, de hoogste berg van Slovenië. Ver beneden ons ligt Tolminske Ravne in het zonnetje. De top is breed en je kunt hier goed lunchen. Genieten!

Mount Vogel uitzicht Triglav
Mount Vogel uitzicht

Terug via de Globoko saddle

Het is altijd leuk als je niet dezelfde weg terug hoeft te lopen. Ook hier kunnen we via een andere weg naar beneden. We gaan de andere kant de berg af en volgen de bordjes richting Globoko. Onderweg zien we nu zelfs het dorp Tolmin liggen, heel ver onder ons. Rechts zien we een klein stukje van het meer Bohinj. Het is af en toe voorzichtig lopen, omdat de paadjes maar smal zijn. Gelukkig hebben wij totaal geen hoogtevrees en vinden wij de route fantastisch. Na Globoko saddle gaat het wandelpad in haarspeldbochten naar beneden. Ook komen we nog langs oude bunkers. Vanaf de top van Vogel is het 5 kilometer lopen terug naar Razor. Vanaf Razor kun je weer kiezen of je de lange of korte route neemt. Dit scheelt een halfuur. Wij kiezen voor de korte route en zo komen we na in totaal na 7 uur weer terug in Tolminske Ravne. Wat een waanzinnig mooie wandeling is het vanaf Tolminske Ravne naar Mount Vogel en weer terug. Een absolute aanrader voor iedereen die fit is en houdt van lange wandeltochten door de Sloveense bergen.

Globoko saddle

Wanneer: juli 2018
Kilometer: 15 kilometer
Hoogste punt: 1923 meter
Tijdsduur: 6 uur

Je kunt de route hier downloaden.