Zwitserland

Unesco Höhenweg: hike naast de Aletschgletsjer

Unesco Höhenweg Aletschgletsjer

De Aletschgletsjer is met zijn lengte van 23 kilometer de langste gletsjer van de Alpen en dus heel indrukwekkend om te zien. Vanaf de Bettmerhorn is het mogelijk om via de UNESCO-Höhenweg over een alpiene route te wandelen naar de Eggishorn. Een gave, inspannende hike met continu uitzicht op de Aletschgletsjer.

Bettmeralp

Vanaf Betten nemen we de gondel naar de Bettmeralp. Dit autovrije dorp ligt op 1950 meter hoogte in het Aletschgebied en is een prachtig vakantieoord en met vele kilometers aan wandelpaden. Vanaf Bettmeralp hebben we uitzicht op het Rhônedal, maar ook op de vierduizenders van de Walliser Alpen. Op de stralende en heldere dag dat we hier zijn, zien we bijvoorbeeld heel goed de Matterhorn en Weisshorn liggen. Prachtig!

Bettmeralp uitzicht Wallis

Bergstation Bettmerhorn

Na een kwartiertje lopen vinden we naast de Bettmersee de kabelbaan die ons naar het bergstation Bettmerhorn brengt. We wandelen als we daar aangekomen zijn eerst even naar het uitzichtpunt Gletscherblick. De naam zegt het al: we hebben een prachtig uitzicht over de Aletschgletsjer. Verder vinden we hier ook de gratis expositie ‘Gletscherwelt Bettmerhorn’, waar we veel leren over de Aletschgletsjer. Erg interessant!

Bettmerhorn uitzicht
Gletscherblick Aletschgletsjer

Bettmerhorn

Maar we zijn hier natuurlijk gekomen om te wandelen, dus na ons bezoek aan het uitzichtpunt wandelen we steil omhoog naar de top van de Bettmerhorn. We worden gewaarschuwd voor het gevaarlijke pad en dat is zeker niet voor niks. Gelukkig zijn we wel wat gewend en klimmen en klauteren we lekker omhoog. De wandeling gaat over rotsen omhoog en soms zijn er wat trappen. De route die we lopen heet ook wel de Unesco Höhenweg en is met blauw-wit bewegwijzerd, wat betekent dat het een alpiene route betreft. Na een halfuur klimmen komen we op de top van de 2858 meter hoge Bettmerhorn aan. We genieten van het schitterende uitzicht hier!

Verder richting de Eggishorn

Wanneer je niet echt tredzeker bent, hoogtevrees hebt of dit stuk al erg spannend vond, zou ik je aanraden om niet verder te lopen. Maar als dit gedeelte je goed afging raad ik je alleen maar aan om verder te wandelen. Het wordt nu namelijk pas echt leuk en spectaculair! Vanaf de Bettmerhorn loopt het wandelpad namelijk over een zeer smalle graat verder helemaal tot de Eggishorn. De komende twee uren klimmen en klauteren we letterlijk over de rotsen. Soms is het wandelpad goed zichtbaar, maar sommige stukken van de route zijn geëxponeerd. Onderweg zijn er af en toe kettingen waar je je aan kunt vasthouden. We genieten van deze leuke wandeling en van het uitzicht op de mooie Aletschgletsjer die aan onze voeten ligt!

Unesco Höhenweg
Unesco Höhenweg Aletschgletsjer

Elsenlücke

Na de Bettmerhorn duurt het zo’n twee uur voordat we het kruispunt Elsenlücke bereiken. De Unesco Höhenweg houdt hier op. Vanaf Elsenlücke gaat het wandelpad verder naar de Eggishorn. Wij besluiten echter hier te pauzeren en dan terug te lopen, omdat we dezelfde route terugwandelen. Vanaf dit punt kunnen we goed de bocht van de Aletschgletsjer zien. Hoewel we net niet de Jungfraujoch kunnen zien, zien we in de verte wel de Mönch en de Eiger. Wat is hier ontzettend gaaf! De Unesco Höhenweg is een echte aanrader.

Aletschgletsjer

Wanneer: augustus 2019
Kilometers: 5 kilometer
Tijdsduur: 4 uur

Je kunt de wandeling van de Bettmerhorn naar de Eggishorn over de Unesco Höhenweg hier vinden.