Zwitserland

Hike naar de voet van de gletsjers Mont-Miné en Ferpècle

Ferpècle vallei

In de regio van Evolène ligt meer dan 500 kilometer aan wandelpaden. Evolène ligt vrij aan het eind van Val d’Hérens en is een rustig en afgelegen wandelgebied. Eén van die prachtige wandelingen begint bij het gehuchtje Ferpècle. De hike naar de voet van de gletsjers Mont-Miné en Ferpècle is absoluut een aanrader. De vallei waar je doorheen loopt is vol met wilde bloemen, je bent omgeven door gletsjers en bergen en vanaf de (gesloten) berghut Bricola waar je ook nog naartoe kunt hiken heb je een prachtig uitzicht op dit alles. Het is hier echt genieten!

Ferpècle

Op een zonnige zondag rijden we via een zeer smalle bergweg vanaf Les Haudères naar Ferpècle. We genieten tijdens het rijden van deze weg ongelofelijk van de prachtige uitzichten! We volgen de weg zolang dat mogelijk is en parkeren dan rond het middaguur de auto op één van de parkeerplaatsen vlak nadat we Hotel du Col D’Hérens gepasseerd zijn. Na ongeveer een kilometer lopen komen we vervolgens aan bij een kleine stuwdam en bijbehorend stuwmeertje. We kunnen hier de berg Mont-Miné al herkennen aan zijn bijzondere vorm.

Stuwmeer Ferpècle

Glacier de Ferpècle

Na het stuwmeer nemen we het wandelpad aan de rechterkant in de richting van de Ferpèclegletsjer. We proberen zo min mogelijk het brede pad te kiezen, maar wandelen zoveel mogelijk over de smalle paadjes die tussen de bomen door gaan. Zo komen we uit in de waanzinnig mooie vallei van Ferpècle. Overal om ons heen bloeien wilde bloemen en horen we het kolkende geluid van het smeltwater. Deze plek is echt gewéldig en we zijn zo blij dat we voor deze wandeling gekozen hebben! We lopen zover mogelijk door en genieten dan van onze lunch met uitzicht op twee gletsjers en hoge bergen. Het grappige is dat we zelfs zwart-witte koeien zien lopen op de oevers van de gletsjerrivier. Op de berg voor ons zien we Cabane Bricola al liggen, onze volgende bestemming, met daarachter de top van de machtige Dent Blanche (4357 m).

Mont-Miné gletsjer

Cabane Bricola

Na onze lunch aan de voet van de Mont Miné-gletsjer wandelen we helemaal terug naar het stuwmeer om vanaf daar het wandelpad aan de linkerkant te nemen dat ons brengt naar Cabane Bricola. Achteraf blijkt dat we het bruggetje over de rivier ook over hadden kunnen steken waar we langsgelopen zijn, om via dat punt omhoog te klimmen. Beide routes komen namelijk weer bij elkaar. Goed, wij wandelen dus vanaf het stuwmeer omhoog. Het is best een pittig klimmetje, want over een afstand van 4 kilometer stijgen we zigzaggend zo’n 600 meter. Eenmaal aangekomen op de locatie van Cabane Bricola hebben we een prachtig uitzicht over de Ferpècle-gletsjer, maar ook over de vallei waar we net nog gewandeld hebben. Ver achter ons zien we de Berner Alpen liggen. Wat is dit een prachtige plek!

Alp Bricola
Ferpècle gletsjer
Cabana Bricola

Wanneer: augustus 2019
Kilometers: 12 kilometer
Hoogtemeters: 600-700 meter
Tijdsduur: 4 uur

De hike naar de voet van de gletsjers Mont-Miné en Ferpècle kun je hier downloaden. Deze route gaat wel alleen vanaf het stuwmeer naar Cabane Bricola, dus vergeet zeker niet ook het wandelpad aan de rechterkant van het stuwmeer te nemen, zodat je aan de voet van de gletsjer van Mont-Miné uitkomt. De moeite waard!

3 Comments

• Ine en Joost Hooimeijer
    24 augustus 2022 at 13:25

Hebben deze fantastische omgeving bezocht en de tochten gemaakt .
    Zagen de grote verandering van de omgeving jaren later ( gletsjer)

• Joost en Ine Hooimeijer
    23 augustus 2022 at 10:26

Fantastisch om dit weer te zien . Heel veel jaren geleden waren we er echt . Hebben toen de wandelingen gemaakt . Geklommen naar de hut . Het zicht de achterkant van de Matterhorn.
    We zagen grote stukken ( in de vorm als meloen schijven ,doorschijnend ) afbreken van de gletsjer.
    Jaren later zijn we er nog een keer geweest, De gletsjer was niet meer te herkennen

• Annemieke
      15 september 2022 at 17:40

Gaaf zeg! Het is inderdaad een heel mooi landschap daar. Treurig hè dat al die gletsjers smelten en verdwijnen. Gelukkig kunnen we er nu nog van genieten!