Zwitserland

Hike de Steinbock Höhenweg bij Lac des Dix

Steinbock Höhenweg Lac des Dix

De Steinbock Höhenweg is een wandeling langs het grootste stuwmeer van Zwitserland, Lac des Dix. Bij deze hike wandel je een stuk langs het stuwmeer, loop je door enkele tunnels, over alpenweides en langs watervallen. Een prachtige route met echte vergezichten. De wandeling wordt ook wel aangegeven met Sentier des Bouquetins.

Lac des Dix

Het Lac des Dix is dus het grootste stuwmeer van Zwitserland en de stuwdam ervoor is dan ook erg indrukwekkend. In het stuwmeer wordt het smeltwater van maar liefst 35 gletsjers verzameld. De stuwdam is bijna 300 meter hoog en 200 meter dik. Het is zelfs mogelijk om een rondleiding te volgen in de stuwdam zelf. Het stuwmeer is 4 kilometer lang. Je kunt helemaal naar de andere kant van het meer lopen, maar het is niet mogelijk om een wandeling rondom het stuwmeer te lopen. De Steinbock Höhenweg gaat dan ook een stukje langs het meer en slaat dan af de bergen in.

Lac des Dix Zwitserland

Naar Col des Roux

Op de heenweg nemen we vanaf de parkeerplaats de kabelbaan naar de bovenkant van de dam. Net voorbij de stuwdam gaan we eerst rechtdoor langs het meer. Deze eerste twee kilometer zijn nagenoeg vlak en gaan door meerdere tunnels heen. Een vestje meenemen is hier dus best handig! Als de zon schijnt op het water, krijgt het een hele mooie kleur. Links en rechts zien we hoge bergen waar zelfs nog sneeuw op ligt. Het stuwmeer ligt dan ook op een hoogte van zo’n 2300 meter. Na twee kilometer slaan we bij La Barma rechtsaf en gaat de route over een groene alpenweide en langs een watervalletje omhoog. Het is hier mogelijk om steenbokken te zien! Al snel stijgt het pad vrij steil en klimmen we ruim 400 meter in twee kilometer. Daarna komen we aan op de Col des Roux.

Steinbock Höhenweg Lac des Dix

Vanaf Col des Roux naar Cabane de Prafleuri

Op de Col des Roux zijn we op het hoogste punt van de wandeling aangekomen (2804 meter). Aan de ene kant ligt het stuwmeer en aan de andere kant zien we de vallei van Prafleuri met de gelijknamige berghut. We lopen naar beneden in de richting van de berghut. Dit gedeelte van de route daalt over (losliggende) stenen en rotsen. Alles staat wel goed aangegeven met markeringen op de rotsen. Na iets meer dan een kilometer bereiken we Cabane de Prafleuri. Achter deze berghut staat nog de oude berghut die in de jaren ’50 en ’60 als onderkomen voor de werknemers van de dam bedoeld was. Het uitzicht vanaf deze berghut is eerlijk gezegd niet heel mooi. Het landschap oogt door alle steenmassa vrij somber en desolaat. Daarom lopen we al snel weer verder.

Col des Roux

Terug naar de Grande Dixencedam

Links van de berghut nemen we het pad naar beneden en gaan dan voor het water naar rechts. We blijven het eerste stuk aan de rechterkant van het stromende water lopen. Door de vallei van Prafleuri lopen we terug naar beneden tot we het stuwmeer weer zien verschijnen. Links van ons zien we we Val d’Hérémence en in de verte zelfs de stad Sion. Het laatste stukje van de wandeling gaat het pad in een paar zigzagbochten terug naar de stuwdam. Je kunt hierna de kabelbaan terug nemen, maar je kunt ook gewoon naar beneden lopen. Dit is goed te doen en kostte ons zo’n 20-25 minuten omdat we goed doorliepen. We hadden hier ook nog eens goed uitzicht op de stuwdam en kwamen langs een klein kapelletje.
Jammer genoeg hebben we deze wandeling de steenbokken niet gezien, maar we hebben wel lekker kunnen wandelen bij het grootste stuwmeer van Europa, wat hartstikke mooi was!

Steinbock Höhenweg Prafleuri vallei

Wanneer: augustus 2019
Kilometers: 11 kilometer (als je niet op de terugweg de kabelbaan neemt, maar loopt naar de parkeerplaats; anders ongeveer 9 kilometer)
Tijdsduur: 3-4 uur inclusief pauzes

Je kunt de route van de Steinbock Höhenweg hier downloaden.