Frankrijk

Pointe de Talamarche: gave hike bij Lac d’Annecy

Pointe de Talamarche

De omgeving rond het meer van Annecy is perfect voor veelzijdige, afwisselende wandelingen. Al redelijk vroeg in het jaar smelt hier de sneeuw, waardoor je er al best snel wat hoger in de bergen kunt wandelen. Erg leuk! Wij liepen begin mei naar Pointe de Talamarche, een gave hike bij Lac d’Annecy. Hierbij hadden we een heel mooi uitzicht op La Tournette (de hoogste berg bij het meer van Annecy), een stukje van het meer zelf en op de witte besneeuwde toppen van de Franse Alpen. Deze hike is veel rustiger dan de hike naar La Tournette en een absolute aanrader. In dit artikel vertel ik je er graag meer over. Veel leesplezier!

Start van de wandeling

Er zijn verschillende opties om naar de berg Pointe de Talamarche te wandelen. Wij kiezen voor een rondwandeling en onze route start in Montremont. We parkeren de auto op een klein parkeerplaatsje aan het begin van het dorp. Mocht deze vol zijn, dan kun je ook naar het eind van het dorpje rijden en daar parkeren. We wandelen eerst door Montremont heen tot we aan het eind van de weg op een kruising komen. Vanaf hier begint het omhoog klimmen door het bos. En dat is me een partijtje steil! Zeker als dit je eerste wandeling in de bergen weer is na lange tijd… We stijgen in 1,5 kilometer meer dan 300 meter, dus het gaat stevig omhoog. Als we het bos uitkomen zien we een mooie bergweide met een chalet en prachtig uitzicht.

Al in het begin hebben we gelijk uitzicht op La Tournette

Col des Nantets

Het volgende stukje van de route brengt ons naar Col des Nantets. Een gedeelte gaat door het bos en een gedeelte is wat meer open. We hebben mooi uitzicht op de bergketen waar we straks verder naar omhoog zullen klimmen, maar we kunnen de Pointe de Talamarche nog niet zien. Wanneer we aankomen op Col des Nantets (1426 m.) zoeken we een plekje met mooi uitzicht (easy!) om te lunchen. Zo in het voorseizoen is het hier totaal niet druk, heerlijk!

Verder omhoog met uitzicht op het meer

Vanaf Col des Nantets gaat het weer verder omhoog vanaf Chalet de la Froulaz. Het stijgen is hier wat minder heftig gelukkig en om ons heen hebben we een schitterend uitzicht. Achter ons troont La Tournette, de huisberg van Annecy, in volle glorie en als we wat hoger komen zien we ook het meer van Annecy tevoorschijn komen. We zien hier zelfs de camping waar we verblijven op de oever van het meer liggen. Vlakbij het meer zien we in het landschap ook een ‘bult’ uit het landschap omhoogsteken. Dit is bij Rocher du Roux, waar we eerder al vlakbij waren toen we naar Pointe de la Rochette liepen (ook leuk!). Na een korte passage met een staalkabel komen we aan op de Pas de l’Aulp. Hier zien we voor het eerst ons doel tevoorschijn komen: Pointe de Talamarche.

Nog verder omhoog

De benen protesteren nu wel wat, want het is volgens het wandelbordje nog een uur lopen naar de top van Pointe de Talamarche. Gelukkig is het eerste stukje wat afdalen en vlak, waardoor we even op adem kunnen komen. Hier en daar loopt het pad nog wel wat door de sneeuw, waardoor we voorbijlopen aan de Chalets de l’Aulp Riant Dessus. Het uitzicht vanaf hier is echter echt schitterend! Omdat we best hoog zijn geklommen, komen er steeds meer besneeuwde toppen tevoorschijn. Heel mooi!

Daar is dan Pointe de Talamarche in zicht!

Pointe de Talamarche

Na een laatste klim omhoog bereiken we dan eindelijk, na 1100 hoogtemeters, de top van Pointe de Talamarche. En tot onze verbazing ligt het hier ineens vol met sneeuw! Recht voor ons, tussen Pointe de Talamarche en het meer van Annecy, liggen de rotspunten van de keten Dents de Lanfon. Hier kijken we vanaf onze camping op uit, dus extra leuk om ze nu van zo dichtbij te kunnen bewonderen. Precies aan de andere kant is het voorjaar duidelijk nog niet aangebroken. De hoge toppen van de Franse Alpen zijn nog helemaal besneeuwd en daar ergens moet ook de Mont Blanc liggen. We kunnen ‘m niet herkennen vanaf hier, maar het is wel erg mooi om te zien allemaal.

Steile afdaling door de sneeuw

En ja, dan komt toch die afdaling eraan. We zien dat we een flink stuk door de sneeuw moeten afdalen, maar terug via de weg van de heenweg willen we eigenlijk ook niet. We besluiten om toch maar door de sneeuw af te dalen. Hakken stevig in de sneeuw bij elke stap, verstand op nul, extra voorzichtig zijn en gaan met die banaan. Het is even steil, want we moeten zo’n 100 meter dalen, maar gelukkig gaat alles goed. Zo vervolgen we onze weg naar de pas bij Crêt des Tervelles.

Refuge de Larrieux

Na het sneeuwstuk gaat de afdaling verder naar Refuge de Larrieux. Ook hier is het in het voorseizoen weer heerlijk rustig. Sowieso zijn we op deze hike eigenlijk maar een paar mensen tegengekomen. Onderweg naar de berghut hebben we weer een eersteklas uitzicht op La Tournette, maar ook Refuge de Larrieux is prachtig gelegen. De berghut is nog volkomen verlaten, op een gewonde marmot na die net is aangevallen door een vos. We besluiten om maar gelijk verder naar beneden te lopen.

Terug naar Montremont

Een stukje na de berghut slaan we bij de kruising rechtsaf. We genieten nog één keer van het mooie panorama voor we weer het bos ingaan. De rest van de route gaat namelijk door het bos (steil!) naar beneden in oneindig veel zigzagbochtjes. We dalen bijna 700 meter, dus de knieën hebben het op dit korte stuk wel even te verduren en het lijkt eindeloos te duren. Gelukkig hebben we dit stuk voor de terugweg bewaard en zijn we niet zo begonnen. Dat zou ik je ook echt aanraden.
De rondwandeling naar Point de Talamarche is verder echt prachtig om te lopen en zeker een aanrader als je bij het meer van Annecy verblijft.

Wanneer: begin mei 2022
Kilometers: 12 kilometer
Tijdsduur: 4 uur zonder pauze

Je kunt onze hike naar Pointe de Talamarche hier downloaden. Veel wandelplezier!