Madeira / Portugal

Risco waterval en 25 Fontes

Bij Rabaçal vind je twee van de bekendste wandelingen van Madeira. De wandeling naar de Risco waterval en 25 Fontes kunnen gemakkelijk gecombineerd worden tot één mooie rondwandeling. De prachtige waterval, de levadawandeling door het laurierbos en de heldere poel vol waterstroompjes langs de rotswanden zijn allemaal prachtig om te zien. Lees alles over deze hike in dit artikel!

Start van de wandeling

De meeste wandelaars starten de hike naar de Risco waterval en 25 Fontes op de parkeerplaats bij Rabaçal. Omdat wij in Calheta verblijven is het voor ons echter makkelijker om op een ander punt te beginnen. We volgen de ER211 Calheta uit en parkeren op de parkeerplaats bij het stenen huisje een paar kilometer buiten Calheta (Google Maps: Wanderparkplatz /Parque estacionamento levafa do Risco). Na zo’n 10 minuten wandelen zien we voor ons de 800 meter lange Ruitertunnel verschijnen. Altijd handig om de zaklamp bij je te hebben!

Levada do Risco en Risco waterval

Na de tunnel volgen we door een fantastisch groene omgeving de levada. Bij het kruispunt kiezen we daarna eerst voor de Levada do Risco (PR 6.1). Er zijn hier verschillende wandelpaden op verschillende hoogteniveaus. Gelukkig staat de route naar de Risco waterval duidelijk aangegeven. Onderweg hebben we geweldige uitzichten op het groene binnenland van Madeira. Een halfuur na het kruispunt bereiken we de Risco waterval. Deze mooie waterval valt in twee gedeeltes 100 meter naar beneden. We genieten van dit prachtige plaatje!

Levada das 25 Fontes

Na ons bezoek aan de Risco waterval lopen we eerst een stuk terug over het wandelpad tot we bij de eerste kruising komen. Hier gaan we rechtsaf en volgen we de bordjes naar de 25 Fontes. Naast de levada lopen we eerst over een breed en eenvoudig pad, maar na een tijdje wordt het pad erg smal. Waarschijnlijk is het hier in het hoogseizoen lastig wandelen met de vele toeristen, maar bij ons in het december is het vrij rustig. Dit gedeelte van het pad wordt omgeven met de mooie bomen van het laurierwoud. Het is echt prachtig om te zien!

Uitzicht vanaf Levada das 25 Fontes

25 Fontes

Ongeveer drie kwartier nadat we vertrokken bij de Risco waterval bereiken we de 25 Fontes. Een sprookjesachtig plekje in een rotsketel. De steile wanden van de rotsketel zijn begroeid met varens en de waterstroompjes die naar beneden stromen komen in een blauw poeltje terecht. In het midden stroomt een watervalletje naar beneden. De sfeer is er vredig en sereen (zeker met weinig mensen om je heen). Zo mooi!

Levada da Rocha Vermelha

Natuurlijk kun je na het bezoek aan de 25 Fontes weer terug wandelen naar de tunnel, maar wij besluiten om een andere route te nemen. Niet zover bij de 25 Fontes vandaan zijn we onderweg een klein paadje tegengekomen die ons steil omlaag naar de Levada da Rocha Vermelha brengt. We lezen in onze wandelgids dat er bijna geen wandelaars zullen zijn op dit gedeelte, maar dat we wel een prachtig uitzicht op het dal van de Ribeira da Janela te zien zullen krijgen. Dat willen we zien! Aan het eind van de afdaling komen we uit bij een grot waar we de levada vinden. Hier slaan we linksaf en zo volgen we de levada, waarna we door het bos steil omhoog weer terug klimmen naar de Levada das 25 Fontes. De wandeling is echt mooi en we zien inderdaad vrijwel niemand. Uiteindelijk komen we weer uit bij de Ruitertunnel en zijn we aan het eind van de hike gekomen.

Uitzicht Levada da Rocha Vermelha

Wanneer: december 2017
Kilometers: 12 kilometer
Hoogtemeters: ongeveer 600 meter
Tijdsduur: 4-5 uur

Deze route is niet precies de wandeling die wij gedaan hebben, maar deze lijkt er nog het meeste op. Wel wordt hier het laatste stukje naar de 25 Fontes overgeslagen en direct het steile paadje naar beneden genomen naar de Levada da Rocha Vermelha. Natuurlijk moet je wel even de 25 Fontes bezoeken, dus hier loop je gewoon even rechtdoor. Het is maar een paar honderd meter extra. Veel plezier!

2 Comments

• Floris
    20 oktober 2021 at 18:19

Super bedankt voor deze informatie, de alternatieve retour route is inderdaad prachtig & ideaal om de mensenmassa te ontlopen. We hebben er van genoten en zitten nu voldaan met de benen omhoog

• Annemieke
      31 oktober 2021 at 14:57

Hallo Floris, dat is leuk om te horen zeg. Fijn dat jullie van de route genoten hebben!