Slovenië

Naar de top van de Visevnik

Slovenië Visevnik hike

De Viševnik is een bergtop van 2050 meter hoogte in de Julische Alpen. Het is een populaire wandelbestemming, maar het geeft je dan ook prachtig uitzicht op de Triglav. De Triglav is de hoogste berg van Slovenië en het nationale symbool. De hike naar de top van de Viševnik is vrij steil, maar duurt niet heel lang. Bovenop heb je echt geweldige vergezichten over de Bohinj Vallei, de Julische Alpen en het plateau van Pokljuka.

Rudno Polje

De hike naar de top van de Viševnik start vanaf de parkeerplaats bij Rudno Polje. het is de parkeerplaats die schuin tegenover Hotel Center Pokljuka ligt. Aan het eind van de parkeerplaats zie je een pad het bos in lopen (links van het huis). Dit pad volg je zo’n 700 meter, waarna je een houten huisje en de onderste skihelling bereikt. Hier vind je rode wegwijsbordjes naar de Viševnik. Overigens is dit ook het startpunt van één van de routes om de Triglav te beklimmen.

Langs de skihellingen omhoog

Het eerste gedeelte van de wandeling is ook gelijk het steilst van de hele route. We volgen het pad aan de linkerkant van de skihelling. De route is duidelijk te volgen en te herkennen aan de rood-witte stippen. Het pad gaat soms door het bos en soms over het gras naast de skilift omhoog. Over een afstand van één kilometer stijgen we al ruim 300 meter. In de zomer kan dit echt wel inspannend zijn (heet!).

Wandelen naast vele wilde bloemen

Al snel nadat we de tweede skilift gepasseerd zijn, loopt het pad verder over de helling en wandelen we langs vele wilde bloemen. Prachtig om te zien! Ook is de omgeving ongelofelijk groen, heerlijk. We kunnen hier al ver kijken, omdat we zoveel gestegen zijn. Even later wandelen we door een gebied met dwergdennen en lariksen. Vanaf hier gaat het pad geleidelijk aan omhoog en is het niet meer zo steil. Niet lang hierna bereiken we de met gras begroeide hellingen van de Viševnik. De bomen en wilde bloemen verdwijnen en het uitzicht op de Julische Alpen opent zich voor ons.

Rudno Polje Visevnik hike

Naar de top van de Viševnik

Het pad naar de top is duidelijk te zien op de helling. We kunnen hier ontzettend ver kijken. Ver onder ons zien we nog net een stukje van het meer van Bohinj. Al snel komt ook de Triglav in zicht. Over een bergrug wandelen we nu naar de top van de Viševnik. Echt heel mooi! Het uitzicht is panoramisch. Hoewel we bij lange na niet alleen zijn op de top, genieten we echt van deze mooie plek.

Slovenië Visevnik Triglav National Park

Terug via Blejska koča

Op de top zien we aan de rechterkant van de Viševnik een vallei. We besluiten om niet dezelfde weg terug naar Rudno Polje te gaan, maar op onze wandelkaart zien we dat we ook via deze vallei terug kunnen gaan. Daarom wandelen we na de top nog een stuk verder over de bergrug (in de richting van de Triglav). Dit stukje is echt prachtig vanwege het uitzicht op de Triglav. Al snel kunnen we naar rechts afdalen, waardoor we de Viševnik aan onze rechterhand zien. Zo druk als het was op de top, zo rustig is het vanaf nu. Heerlijk! Op de volgende splitsing kiezen we niet voor de route naar Rudno Polje, maar we blijven rechtdoor gaan in de richting van Blejska koča. Het pad wijst zich eigenlijk wel vanzelf. Na de berghut Blejska koča wandelen we door het bos weer terug. Het is handig om hierbij de GPS-trail te volgen. Wat een prachtige route!

Wanneer: juli 2018
Kilometers: 13 kilometer (alleen naar de top van de Viševnik = 6,5 kilometer)
Hoogtemeters: 870 meter (alleen naar de top van de Viševnik = 700 meter)
Hoogste punt: 2050 meter
Tijdsduur: 6 uur (alleen heen en terug naar de Viševnik = ruim 3 uur)

Je kunt de route naar de top van de Viševnik hier downloaden.
De route zoals hierboven beschreven kun je hier downloaden.