Spanje

Prachtige hike door Valle de Bujaruelo

Valle de Bujaruelo Spaanse Pyreneeën

Dat je in de Spaanse Pyreneeën schitterende wandelingen kunt maken, ontdekten wij toen we aan de rand van de Ordesa Valley op wandelvakantie waren. Natuurlijk gingen we, net als vele honderden anderen, naar de vallei van Ordesa, maar gelukkig ontdekten we nog een andere vallei hier vlakbij. De mooie vallei van Bujaruelo grenst aan de vallei van Ordesa en is een lust voor het oog. We maakten eind april een prachtige hike door Valle de Bujaruelo, waarbij we omgeven waren door stromend water, besneeuwde bergtoppen, groene grasweides, watervallen en vele fluitende marmotten. En dat zag er net zo mooi uit als het klinkt! Lees je mee?

Hoe kom je bij het startpunt?

Het leuke dorpje Torla vormt een goede uitvalsbasis om het Nationale Park Ordesa y Monte Perdido te ontdekken. Het is echter ook het startpunt van de autoweg naar Valle de Bujaruelo. We rijden door Torla heen naar het einde van de weg en slaan dan linksaf naar de vallei van Bujaruelo. Na dit kruispunt is het eerste stukje van de weg nog geasfalteerd waardoor we rustig kunnen rijden en tegelijk goed om ons heen kunnen kijken. De weg is prachtig aangelegd en wordt omgeven door mooie bergen. Het duurt echter niet lang voor de geasfalteerde weg ophoudt, wat dus betekent dat we de overige ruim 4 kilometer over een hobbelige weg moeten afleggen. De weg zit vol gaten en ligt vol met losse stenen, dus het schiet niet erg op. We doen er dan ook bijna een kwartier over, maar het eindpunt van de weg is prachtig! We komen aan bij Refugio de Bujaruelo.

Start bij Refugio de Bujaruelo

Met de auto mag je rijden tot Refugio de Bujaruelo. Hier vinden we een gratis parkeerplaats en een camping. De camping is erg rustig en wordt vooral veel gebruikt door hikers die de GR11 wandelen. Vanaf de parkeerplaats hebben we al een fantastisch uitzicht. Dat belooft veel goeds! Naast Refugio de Bujaruelo stroomt de Río Ara. Bij het begin van de prachtige hike door Valle de Bujaruelo kun je kiezen of je links of rechts van de rivier wilt starten. Wij kiezen voor de linkerkant en zullen via de andere kant terugkomen. Het linkerpad gaat over een vrij brede onverharde weg, terwijl de rechterkant over een leuk smal wandelpaadje gaat. Die bewaren we echter gewoon voor de terugweg!

Naar de kruising

Als je er een rondwandeling van maakt, maakt het niet welke kant je kiest. Beide wegen komen namelijk bij een kruising weer bij elkaar terecht. Het is gemakkelijk wandelen naar de kruising. Het pad blijft eigenlijk vrij vlak en er is genoeg moois om ons heen te zien. Achter ons komen besneeuwde bergen tevoorschijn en voor ons zien we het mooie lage deel van Valle de Bujaruelo. Na anderhalve kilometer komen we aan bij een kruising. Hier gaan we linksaf richting Valle de Otal. Vanaf nu begint het klimmen, omdat we naar het bovenste gedeelte van de vallei van Bujaruelo zullen wandelen.

Klimmen door het bos

In de volgende anderhalve kilometer klimmen we bijna 250 meter omhoog. Als je wilt kun je gewoon de brede onverharde weg naar boven volgen, maar er zijn ook wandelpaadjes die de zigzagbochten van de weg ontwijken en gewoon door het bos omhoog lopen. Natuurlijk is dit wel wat steiler, maar we snijden zo een hoop bochten af. Af en toe is het even zoeken naar het juiste paadje, maar gelukkig geeft mijn GPS-horloge dat goed aan. Als we opzij kijken hebben we weer de mooiste uitzichten en voor we het weten zijn we in het bovenste gedeelte van de vallei aangekomen.

Wat een uitzicht!

Wauw, wat een fenomenaal uitzicht op het bovenste gedeelte van Valle de Bujaruelo hebben we als aan het eind van de klim gekomen zijn. Niet normaal, wat een schoonheid. We zijn de enige wandelaars hier en we horen slechts fluitende vogels en marmotten. De vallei is hier best breed en de rivier Río Otal stroomt er meanderend door heen. De sneeuw is net lang genoeg gesmolten, zodat het gras op de bodem van de vallei al groen is. De bergen zijn bovenop nog besneeuwd en het is duidelijk te zien dat op het onderste gedeelte van de bergen de sneeuw nog maar net gesmolten is. De contrasten zijn prachtig om te zien.

Naar Cabaña de Otal

De weg die naar Cabaña de Otal leidt is niet te missen. Het is een lange rechte weg en op het eerste gezicht misschien wat saai. Maar terwijl we wandelen op dit pad en de bewoonde wereld steeds verder achter ons laten zien en horen we vele marmotten tevoorschijn komen. Ze zitten naast het pad, rennen over de heuvel en maken flink lawaai om elkaar te waarschuwen. Dan zien we ook nog boven ons een vale gier zweven. Wat een feestje om hier te mogen lopen! Echt puur genieten.

Cascada de Otal

Het is helemaal uitgestorven bij Cabaña de Otal, maar daarvoor zijn we gelukkig ook helemaal niet gekomen. Achter de berghut ligt namelijk nog een mooie waterval, waarvoor we nog maar een paar minuten hoeven te lopen. Bij de voet van de waterval kiezen we een rustig plekje uit voor onze lunchpauze. Ongelofelijk, wat genieten we hier. Ik heb een compleet alleen-op-de-wereld-gevoel! Hoewel het om ons heen helemaal dicht aan het trekken is, blijven we net zolang zitten als we willen. We zien ook ineens dat in het waterpoeltje bij onze voeten allemaal kikkervisjes zitten, erg leuk. Na een tijdje hijsen we toch onze rugzakken maar weer op onze rug. Misschien zijn we nog net voor de regen terug bij de auto…

Terug naar Refugio de Bujaruelo

Tot we terugkomen bij de kruising in het lagere deel van de vallei wandelen we dezelfde weg terug. We besluiten om nu voor het gemak te gaan en we volgen gewoon steeds de brede weg die slingerend naar beneden gaat. Wat was het fijn om hier te wandelen! Zo in het voorseizoen zijn we slechts een handvol wandelaars tegengekomen, heerlijk. Vlak voor we bij de splitsing zijn begint het dan toch te regenen. Gelukkig hebben we regenkleding bij ons. Bij de kruising kiezen we nu voor het wandelpad aan de andere kant van Río Ara. Dit is een superleuk wandelpad langs een kleine kloof, over een mooie groene grasweide en langs het water. Zo komen we na een tijdje heerlijk verregend weer terug bij Refugio de Bujaruelo. Wat was dit een prachtige hike door Valle de Bujaruelo. Ik heb genoten van iedere meter!

Wanneer: april 2023
Kilometers: 14 kilometer
Tijdsduur: 3,5 uur zonder pauze

Je kunt de prachtige hike door Valle de Bujaruelo hier downloaden.