Zwitserland

Prachtige hike naar de Glecksteinhütte

Glecksteinhütte Grindelwald

Eén van de wandelingen waar ik het meest naar uitkeek om te doen in Grindelwald was de hike naar de Glecksteinhütte. Een lange klim naar een mooie berghut op de flanken van de Wetterhorn, vlakbij de Oberer Grindelwaldgletscher en met panoramisch uitzicht over Grindelwald. Klinkt goed toch? Dat was het zeker! Hieronder lees je alles over onze prachtige hike naar de Glecksteinhütte.

Start van de wandeling

Vanaf de camping in Grindelwald rijden we met de auto naar Hotel Wetterhorn. Hier vinden we een grote parkeerplaats, want vanaf hier mag je ook niet meer verder met je auto. Wij starten hier dan ook met wandelen. Het is echter ook mogelijk om bij Hotel Wetterhorn op de bus te stappen om vervolgens uit te stappen bij de halte ‘Abzweigung Gleckstein’. Of je neemt de bus gewoon vanuit Grindelwald naar deze bushalte. Vanaf deze halte maak je minder hoogtemeters dan wanneer je bij Hotel Wetterhorn begint. Als eerste lopen we door een mooie groene vallei waarbij we zicht hebben op de mooie Wetterhorn en Schreckhorn. Precies tussen deze twee bergen zullen we zo naar de berghut omhoog klimmen.

Mooie uitzichten tijdens de klim

Eigenlijk is bijna de hele route vrijwel non-stop omhoog. Hierdoor hebben we al snel hele mooie uitzichten. Zo duurt het niet lang voor we een geweldig uitzicht hebben op de noordwand van de Eiger die er nu totaal anders uitziet dan wanneer je die recht voor je neus ziet. Eronder ligt in het groen Grindelwald te schitteren. Achter ons zien we dan weer First waar we eerder een geweldig mooie hike maakten. Zo komen we langzamerhand bij het punt waarop we een bordje vinden dat het pad vanaf nu alleen maar begaanbaar is voor tredzekere wandelaars die geen last hebben van hoogtevrees. Ook staat er dat je hier niet moet wandelen als het stortregent of onweert. Dat belooft wat…!

Hike Glecksteinhütte uitzicht Grindelwald
Uitzicht Grindelwald

Naar de Oberer Grindelwaldgletscher

Het stuk van de route die nu volgt is echt zo ontzettend mooi!! Ik heb hier vreselijk van genoten. Nadat we een eindje verder geklommen zijn, gaat het pad de hoek om en volgt een schitterend panorama. Het water van verschillende gletsjers stroomt namelijk naar beneden waardoor we meerdere watervallen zien en een prachtige kloof. Het is er ongelofelijk rustig, weids en ruig. Ook het wandelpad zelf is prachtig om te lopen. We nemen een fijne pauze op één van de rotsplaten tegenover de waterval. Als we daarna weer verder wandelen wordt het pad iets technischer. We lopen hier namelijk over gladde rotsplaten met soms bijna geen mogelijkheden om je vast te houden. Koppie erbij dus. We snappen goed dat je hier niet moet lopen als het regent. Zo lopen we verder tot we de Oberer Grindelwaldgletscher voor onze neus zien verschijnen.

Op naar de Glecksteinhütte

Wat een klim is dit zeg! Er volgen nog heel wat haarspeldbochtjes op de steile bergflank. Even doorbijten, want het is in totaal een klim van 1100 meter over een afstand van zo’n 6 kilometer. Ik ben dan ook heel blij als ik eindelijk in de verte boven me de berghut ontwaar. Rechts van ons ligt de Oberer Grindelwaldgletscher, die we stiekem veel mooier vinden dan de Unterer Grindelwaldgletscher die we bij Berghaus Bäregg zagen. Het stuk tussen de haarspeldbochtjes en de Glecksteinhütte is ook weer prachtig. Mooie bergen om ons heen en lekker ruig! Gelukkig komt de Glecksteinhütte nu toch echt steeds dichterbij.

Glecksteinhütte

Uitzicht vanaf de Glecksteinhütte

Na 2,5 uur zijn we dan aangekomen bij de Glecksteinhütte, heerlijk! En meer dan 1,5 uur sneller dan het wandelbordje aangaf. Een flinke klim, maar met een redelijke conditie echt wel te doen als je gewoon stug doorgaat. Wauw, het uitzicht vanaf de Glecksteinhütte mag er wel zijn hoor! Voor ons natuurlijk de Oberer Grindelwaldgletscher, maar daarnaast ook de Finsteraarhorn en de Schreckhorn. Aan de andere kant van de hut kijken we naar de Chrinnerhorn (die je ook nog kunt beklimmen na de klim naar de Glecksteinhütte) en in het dal ligt Grindelwald. Erg mooi! Niet zoveel mensen doen deze wandeling, dus het is lekker rustig op het terras en we genieten van een ijskoud drankje.

Nog een topje verder

Rechts van de berghut ligt nog een klein topje en we besluiten om daar nog even te kijken, omdat we zo vast nog beter uitzicht hebben over de Jungfrauregio. Tijdens het korte wandelingetje daarheen hebben we een mooi uitzicht over de Glecksteinhütte. Aan de kant van Grindelwald wordt het trouwens wel héél erg donker!! Dat wordt een flinke hoosbui zo te zien. Ondanks dat is het uitzicht toch indrukwekkend om te zien.

Terug naar Hotel Wetterhorn

Even hopen we nog dat de regenbui deze kant van de berg voorbijgaat, maar al snel zien we dat het straks waarschijnlijk onwijs hard gaat regenen. En we weten nu hoe het wandelpad gaat, dat is geen pretje om in de regen te lopen, zeker niet het gedeelte over de rotsplaten. Zo snel als we kunnen pakken we alles in en beginnen we aan de afdaling. Voordat we bij de haarspeldbochtjes zijn begint het al met stortregenen. Gelukkig hebben we onze regenkleding aan, maar onze schoenen zijn in no time doorweekt. Niet vaak meegemaakt dat het zó hard regende. De (bruine) watervallen stromen om ons heen de berg af waardoor we goed moeten oppassen of er geen stenen meekomen. Gelukkig halen we veilig het stuk met de rotsen en de staalkabels en kunnen we daarna wat rustiger afdalen naar beneden. Bij harde regen is de route, zoals het bordje aangaf, inderdaad niet echt veilig. Maar anders… wat een waanzinnig prachtige hike naar de Glecksteinhütte was het. We hebben ontzettend genoten!

Wanneer: augustus 2020
Kilometers: 12,8 kilometer
Tijdsduur: 5 uur zonder pauzes

Je kunt onze prachtige hike naar de Glecksteinhütte hier downloaden.