Italië

Zonsondergangwandeling naar Ütia Col Pradat

Sellagruppe

De Sellagruppe is een zeer bekende bergketen in de Dolomieten. Wij bewonderden hem al van verschillende kanten tijdens onze hikes hier, maar elke avond zagen we de zon zo mooi ondergaan bij deze bergen. Onze camping stond namelijk aan de voet van de Sellagruppe. Op een dag besloten we dat we een mooie zonsondergangwandeling naar Ütia Col Pradat wilden maken, want vanaf Col Pradat heb je namelijk een prachtig uitzicht op de Sellagruppe. Het werd een mooie wandeling met vooral een heel mooi uitzicht!

Start in Colfosco/Calfosch

Als je via de kortste weg naar Col Pradat wil wandelen kun je het beste starten bij de parkeerplaats bij de kabelbaan die naar Col Pradat gaat. Wij starten echter gewoon vanaf de camping. We wandelen eerst naar de bovenkant van het dorp Colfosco/Calfosch (de dorpen hier hebben een Duitse en Italiaanse naam). Hier hebben we bij de plaatselijke kerk al een mooi uitzicht op de Sellagruppe. Vervolgens wandelen we naar het kabelbaanstation. Achter ons wordt het mooier en mooier.

Colfosco Sellagruppe

Via de Edelweisshütte naar Col Pradat

Vanaf het dalstation van de kabelbaan wandelen we omhoog door het Edelweissdal. We zien hier geen edelweiss, maar wel de mooi gelegen Edelweisshütte. Het wandelpad loopt links van de hut verder omhoog. Voor ons torent de machtige Sassongher, het boegbeeld van Corvara en Colfosco, met zijn 2665 meter. Achter ons baadt de Sellagruppe in het zachte avondlicht. Overdag is het hier een drukte van belang, maar ’s avonds zijn we bijna de enigen. Wat een rust! Tot slot lopen we in een grote bocht naar Ütia Col Pradat.

Sellagruppe Dolomieten
Alta Badia Dolomieten

Ütia Col Pradat

De berghut Col Pradat is gelegen in het hart van de vallei Alta Badia, waardoor je een enorm weids uitzicht hebt vanaf het terras. Tegenover de hut zien we dus de Sellagruppe en links aan de rand daarvan staat de Piz Boé Alpine Lounge waar we eerder deze dag wandelden. Maar we zien ook het Pralongià-plateau en daarachter in de verte zelfs de beroemde berg Lagazuoi. Een fenomenaal uitzicht dus wat eenvoudig te bereiken is! We genieten van de zonsondergang en lopen dan via het bos onder de kabelbaan weer terug naar Colfosco. Het was een mooie zonsondergangwandeling naar Ütia Col Pradat en de moeite waard als je nog even de benen wilt strekken.

Pralongià-plateau
Col Pradat uitzicht Sellagruppe Colfosco
Marmoladagletsjer Piz Alpine Lounge

Wanneer: augustus 2021
Kilometers: 7,4 kilometer
Hoogste punt: 2038 meter
Tijdsduur: 1,5-2 uur

Je kunt onze rondwandeling naar Ütia Col Pradat hier downloaden.