Frankrijk

Tour de Saint-Michel-du-Cuxa

Abbaye Saint-Michel-de-Cuxa

De Pyrénées-Orientales in het zuiden van Frankrijk is een fantastisch berggebied om in rond te wandelen. De wandelingen gaan van eenvoudige rondjes tot hoge beklimmingen; enorm veelzijdig dus. Op onze allereerste vakantiedag, waar we nog even moeten bijkomen van de lange autorit, wandelen we de Tour de Saint-Michel-du-Cuxa. Dit is een eenvoudige rondwandeling waarbij je langs het eeuwenoude benedictijnse klooster Saint-Michel-du-Cuxa komt. De beginselen van deze abdij gaan terug tot maar liefst de 9e eeuw! Dit is een heerlijke wandeling om even ‘in te komen’. Wandel je mee?

Start in Codalet

Ons vakantieappartement in Prades (enorme aanrader!!) bevindt zich aan de rand van het prachtige Regionaal Natuurpark van de Catalaanse Pyreneeën. Tegen Prades aan ligt het dorpje Codalet waar onze rondwandeling begint. Codalet is een dorpje met zo’n 400 inwoners waarvan wij bijna niemand tegenkomen. Vlak vóór Codalet vinden we onder de stenen spoorbrug een grote gratis parkeerplaats waar we de auto parkeren. We lopen daarna het uitgestorven dorp binnen en slaan bij de tweede afslag rechtsaf waar we de weg omhoog volgen. Als je goed kijkt zie je de geel-witte markeringen ook. Al snel klimmen we steil omhoog over een grote trap zodat we aan de bovenkant van het dorp uitkomen. We lopen verder rechtdoor langs mooie huizen met een waanzinnig uitzicht. Niet verkeerd om hier te wonen!

Uitzicht op de abdij

Helemaal aan het eind van deze weg zien we een wegwijsbordje met daarop Sant Miquel de Cuixà, de Catalaanse naam voor de abdij. Hier slaan we rechtsaf en we wandelen langs een irrigatiekanaal verder. Dit irrigatiekanaaltje doet ons een beetje denken aan de levada’s in Madeira die we daar zoveel gezien hebben. Al vrij snel zien we door de bomen heen aan onze rechterkant de abdij verschijnen met daarachter een mooi groen berglandschap. Gaaf! Een kilometer na het wegwijsbordje komen we een fonteintje tegen waar we op het muurtje kunnen zitten. Hier genieten we van het práchtige uitzicht op de abdij. Je hebt hier het mooiste uitzicht, dus neem er zeker even een korte pauze.

Abbaye de Saint-Michel-de-Cuxa

Langs de abdij het bos weer in

Na een rustpauze (want zo’n 15 uur durende autorit hakt er wel in…) wandelen we verder. Bij de splitsing na het uitkijkpunt waar het wegwijsbordje staat slaan we af naar beneden. Zo dalen we af naar de abdij. Links van ons zien we net de piek van de hoogste berg hier die we echt bij elke wandeling deze week te zien zullen krijgen: Pic du Canigou (2785 m). Wij passeren de abdij, maar het is ook mogelijk om een bezoek te brengen aan de abdij. Voor meer informatie daarover klik je hier. Aan de linkerkant van de abdij duiken we bij de parkeerplaats het bos weer in. We volgen steeds de geel-witte markeringen die regelmatig aangebracht zijn, waardoor je niet echt kunt verdwalen.

Tour de Saint-Michel-de-Cuxa

Terug naar Codalet

We klimmen zo’n 100 meter door het bos omhoog, maar dit gaat zo geleidelijk dat het heel eenvoudig is. Na het bos hebben we op links uitzicht op het dorpje Ria-Sirach en rechts ligt onder ons de abdij. De zon schijnt, onderweg komen we bijna niemand tegen en we genieten van deze heerlijke herfstdag. Ook de Pic du Canigou komt steeds beter in beeld, prachtig om te zien. Nadat we de achterkant van de niet toegankelijke kerk Saint-Jean gepasseerd zijn vervolgen we onze weg rechtdoor waardoor we weer terugkomen in Codalet. Als je de markeringen volgt kom je vanzelf weer uit bij de parkeerplaats. De Tour de Saint-Michel-du-Cuxa is een eenvoudige rondwandeling en zeer geschikt om een beeld te krijgen van deze mooie regio.

Pic du Canigou

Wanneer: oktober 2021
Kilometers: 7 kilometer
Tijdsduur: 1,5 – 2 uur

Je kunt onze rondwandeling Tour de Saint-Michel-de-Cuxa hier downloaden.