Frankrijk

Gorges de la Carança: adembenemende bergkloof

Gorges de la Carança

Hou je van mooie bergkloven bezoeken? Wij ook! Wij bezochten Gorges de la Carança, een adembenemende bergkloof in Zuid-Frankrijk. In deze kloof kun je een heel leuke gevarieerde wandeling maken! Je wandelt langs diepe afgronden met mooie vergezichten, over wiebelende hangbruggetjes, langs staalkabels en leuke kleine watervalletjes. In de herfst is het hier helemaal mooi, met alle verkleurde bomen. Met recht een prachtige wandeling!

Start van de wandeling

Vanaf ons vakantieappartement in Prades rijden we met de auto naar de ruime parkeerplaats bij het begin van de kloof in het gehuchtje Thuès-Entre-Valls. Alleen de weg ernaartoe is al prachtig! Wij beginnen de wandeling pas aan het eind van de ochtend, maar eind oktober kan dat prima qua drukte. In de zomer kan het hier wel heel druk zijn. We lopen de parkeerplaats af en starten aan de linkerkant van het water. De route is eigenlijk vanaf de eerste meters al leuk en zal dat ook de hele wandeling blijven! Aan het begin is de kloof vrij smal. Al snel zien we hoog boven ons rechts het pad wat in de rotsen is uitgehouwen en wat we straks op de terugweg zullen nemen.

Gorges de la Carança

Omhoog klimmen langs kleurrijke bomen

Na een paar honderd meter begint de route te stijgen over de rotsen. Het gaat best snel omhoog, maar door de prachtige uitzichten onderweg is het totaal niet erg om te klimmen. De kloof wordt steeds breder, waardoor je zowel links als rechts heel ver kunt kijken; heel mooi! Onze lunchpauze nemen we op het hoogste punt van het pad. Wat is dit genieten!

Afdalen naar de bodem van de kloof

Nadat we zo’n 300 meter geklommen hebben, dalen we helemaal af naar de bodem van de kloof. Het landschap verandert compleet! De komende kilometers lopen we langs het kabbelende water. We steken de brug over (dit is brug 4 wat aangegeven staat naast de brug) en wandelen langs de rand van de kloof verder. Vanaf nu begint een leuk avontuurlijk gedeelte!

Wiebelende hangbruggetjes

We lopen steeds dieper de kloof in en komen bij het eerste bruggetje aan. Een heerlijk wiebelende brug, dus je moet je echt vasthouden! Meerdere keren steken we het water over via toffe bruggetjes, de één wat wiebeliger dan de ander… Ook wandelen we nog over een soort stalen loopbrug die in de rots is vastgezet. Superleuk! Eigenlijk is het gewoon niet goed vast te leggen in foto’s wat voor mooie en rustgevende plek dit is. Ik ben zo blij dat we gekozen hebben voor deze wandeling! We wandelen verder tot we bij een stenen brug aankomen. De officiële wandelroute keert hier weer terug. Dit is na ongeveer 5 kilometer vanaf het startpunt.

Terug via de linkerkant

Nadat we bij de stenen brug omgekeerd zijn wandelen we eerst het stuk met alle bruggetjes en ladders gewoon terug. Bij brug 4 steken we het water weer over, maar daarna nemen we op de splitsing het pad naar links. Op de heenweg kwamen we van het andere pad trouwens. Al heel snel lopen we op het gave rotspad wat we helemaal aan het begin van de wandeling steeds zagen. Het uitzicht over de kloof en de kleurrijke herfstbomen is wederom schitterend!! Het wandelpad ligt nu wel in de schaduw. Ik denk dat het in de zomer langer zonnig blijft aan die kant van de kloof, maar dat weet ik niet zeker. Hoewel het lastig fotograferen is, blijft het in ieder geval prachtig. Na een paar kilometer kun je afsnijden en via een pad rechts weer terug naar het begin van de kloof lopen. Wij lopen echter nog een stukje verder, dalen dan steil af langs het spoor en komen dan zo bij de parkeerplaats uit. Wat een ge-wel-di-ge hike is dit!!

Wanneer: oktober 2021
Kilometers: 10 kilometer
Tijdsduur: 4 uur incl. pauzes

Je kunt onze route door Gorges de la Carança hier downloaden.