België

Le Hérou: prachtig stukje Ardennen

Le Hérou Ardennen

In de Ardennen kun je hele mooie wandelingen maken. Best wel dichtbij Nederland ben je toch in een totaal andere omgeving. In alle seizoenen zijn de Ardennen mooi, zelfs in de winter! Op een zonnige winterdag wandelden we bij Le Hérou: een prachtig stukje Ardennen. Langs de meanderende Ourthe ligt een toffe rotspartij (Le Hérou). Daarna wandelden we verder langs de Ourthe over soms smalle paadjes, we klommen vaak omhoog en daalden dan weer af en hadden regelmatig prachtige uitzichten. Deze wandeling is pittig, maar ontzettend de moeite waard!

Start van de wandeling

Bij de grote parkeerplaats bij hotel Le Belvédère in Nadrin kun je gratis je auto parkeren. De meeste mensen lopen dan langs het hotel en nemen zo de kortste weg naar Le Hérou. Wij beginnen met een klein omweggetje van een kilometer door rechts naast het grasveld aan het begin van de parkeerplaats het bosweggetje in te slaan. We komen dan vanzelf bij een groot grasveld dat we helemaal oversteken tot we bij het eind komen en daar een officieel pad zien lopen. We slaan hier rechtsaf. Het is leuk om dit weggetje te nemen, want al heel snel op dit wandelpad heb je een mooi uitzicht op de 1000 meter lange rotswand van Le Hérou en de Ourthe. Anders zouden we dit gemist hebben!

Le Hérou

Vlak nadat we de weg passeren die de meeste mensen nemen vanaf de parkeerplaats komen we aan bij Le Hérou. Je kunt ervoor kiezen om een veiliger, lager pad te nemen, of het hoge pad dat langs de rand loopt. Natuurlijk kiezen we voor het hoge pad, waardoor we een prachtig uitzicht hebben over de Ourthe! Na een paar honderd meter komen we op een kruispunt en zien we ineens achter ons de beroemde steile rotswand van Le Hérou. Een mooi plekje! In de zomer als alles groen is moet het hier nog veel mooier zijn; wie weet.. komen we nog eens terug hiervoor.

Wandeling Le Hérou

Verder langs de Ourthe

Er komt nu een gaaf stukje aan! Met behulp van een ketting dalen we de rotswand van Le Hérou af. Die ketting heb je echt wel nodig, want het is lekker steil. Daardoor sta je al snel beneden. Als je kiest voor de korte route ga je nu naar links. Je rondje wordt dan iets van 3,5 kilometer in totaal. Wanneer je dus geen zin hebt om lang te lopen, maar wel een leuke rondwandeling bij Le Hérou te maken, kies je voor deze optie. Wij gaan echter naar rechts en laten daardoor direct de wandelaars achter ons. De wandelroute gaat verder over leuke paadjes langs de Ourthe. In het begin is het nog makkelijk, maar naarmate het pad vordert, moeten we steeds vaker over omgevallen bomen klimmen. Er is zelfs nog een stukje met touwen, waarbij je over rotsen en rotspunten loopt vlak boven het water. Gelukkig is het geen hoog water! Een heerlijk stuk van de wandelroute vol met beversporen.

Ourthe Le Hérou

Terug naar het bovenpad

Na deze passage vlakbij het water wordt het pad weer breder. Iets meer dan 3 kilometer na ons startpunt bereiken we een kruising. Als je rechtdoor gaat volg je gewoon het pad langs de rivier. Lekker makkelijk! Wij klimmen hier echter omhoog. Een heel steil stuk met weinig grip, waar we het pad eigenlijk ook helemaal niet zien. Maar bovenaan heb je een heel tof uitkijkpunt. We eten hier onze lunch en genieten in alle rust van het weidse uitzicht. Zo hebben we bijvoorbeeld weer zicht op de rotswand van Le Hérou en zien we zelfs de uitkijktoren op het hotel bij de parkeerplaats en de groene weide die we overgestoken zijn. Na het uitkijkpunt blijven we het bovenpad volgen tot we bij een kruising komen. Als je hier rechtdoor gaat kom je weer bij de steile rotswand uit waar we eerder met de ketting afgedaald zijn. Je kunt dus rechtdoor gaan voor een korter rondje en zo weer teruggaan naar de parkeerplaats (in totaal word je rondwandeling dan zo’n 5 kilometer).

wandeling Le Hérou
Ourthe wandeling Le Hérou

Weer verder langs het water

Zoals je ziet zijn er heel veel mogelijkheden om hier te wandelen. Wij willen een grotere ronde wandelen en gaan bij de kruising dus niet rechtdoor, maar we dalen weer af naar het water. De vele bochten van de meanderende Ourthe zorgen voor een desoriënterend gevoel, want we hebben steeds het gevoel dat we heel ver weg zijn bij het startpunt, maar op de weergave van onze route op Wikiloc (zie onderaan de blog) zien we dat dat helemaal niet zo is. Wij blijven in ieder geval nog een hele tijd de Ourthe volgen. Het is prachtig weer op deze zonnige dag, dus het is heerlijk om langs het kabbelende water te wandelen met de zon in ons gezicht.

Keltische vesting

Zo’n 8 kilometer na ons beginpunt klimmen we steil omhoog naar de restanten van een oude Keltische vesting. Dat is dan wel weer lekker aan de Ardennen: de klimmetjes zijn soms steil, maar ze zijn altijd snel afgelopen! De restanten die we zien zijn dus van de oude versterkte Keltische vesting ‘Le Cheslé’, die tussen de achtste en zesde eeuw v. Chr. door inwoners van de nabijgelegen dorpen werd gebruikt als schuilplaats. Bij de eerste vesting slaan we rechtsaf waarna we al snel een tweede Keltische nederzetting vinden. Ook vinden we hier weer een mooi uitkijkpunt over de vallei en zien we zelfs weer de uitkijktoren op het hotel.

Keltische vesting Le Cheslé
Ourthe wandeling Le Hérou
Uitzicht over Ourthe

Terug naar het startpunt

Er staan niet overal bordjes, maar zo af en toe staan er wel bordjes richting Nadrin. Na dit gedeelte komen we geen mensen meer tegen, dus we zijn blij dat we toch een GPX-route hebben. Het is handig om die ook te hebben als je deze wandeling gaat lopen, of gebruik bijvoorbeeld Strava of Maps.me. Nadat we een klein beekje over zijn gestoken volgt nog een flink klimmetje van ruim 100 meter. Gelukkig kunnen we daarna even uitblazen op het rustige wandelpad. Twaalf kilometer na ons beginpunt bereiken we een grote kruising (Au Vevi) met veel bordjes. Ga hier niet rechtdoor richting Nadrin (want dan moet je daarna weer omlopen), maar sla hier rechtsaf en volg het pad tot je weer terug bent bij de parkeerplaats. De wandeling is best intensief door het soms lastige pad, het desoriënterende gevoel waardoor het lijkt alsof je verdwaalt en het meerdere keren klimmen en dalen, maar de route is wel ontzettend mooi en divers! Zelfs op een winterdag waar bijna alles nog bruin is, is Le Hérou een prachtig stukje Ardennen.

Wandeling Le Hérou

Bonus: Le Hérou in de lente

Twee maanden later (eind april) brachten we nog een keer een bezoekje aan Le Hérou. Het was toen al veel kleurrijker dan in februari! Check hieronder nog een paar foto’s van Le Hérou in de lente. Zeer de moeite waard om er dan heen te gaan!

Le Hérou Ardennen lente

Wanneer: februari 2022
Kilometers: 12 kilometer
Tijdsduur: 4 uur (zonder pauzes)

Je kunt onze rondwandeling bij Le Hérou hier downloaden.