Oostenrijk

Huttentocht in het Rätikon: Etappe 2

Huttentocht Rätikon - Lünersee

In de zomer van 2023 liep ik mijn tweede huttentocht. Het werd een huttentocht in het Rätikongebergte in Oostenrijk. In het Rätikon zijn ontzettend veel berghutten te vinden en veel diverse wandelpaden. Ook de zeer bekende mooie Lünersee bevindt zich in het Rätikon. Genoeg redenen om hier een mooie meerdaagse wandeling te maken! In dit artikel vertel ik je meer over onze huttentocht in het Rätikon: etappe 2, waar we de mooie Lünersee passeren.

In de eerste etappe liepen we van kabelbaanstation Matschwitz naar de Heinrich Hueter Hütte. De tweede etappe gaat van de Heinrich Hueter Hütte naar de Lindauer Hütte. We nemen niet de kortste weg, maar we wandelen langs de Lünersee en de Zwitserse berg Drusenfluh. Het weer is ontzettend wisselvallig deze dag! We maken alles mee: zon, mist, regen, hagel en onweer, maar gelukkig zien we genoeg mooie uitzichten om ons heen. Met zonnig weer zal dit helemaal een mooie etappe zijn!

Als we ’s morgens de luiken opendoen van onze slaapkamer komen de zonnestralen ons al tegemoet. Wat fijn! Na het ontbijt zien we het echter al snel donkerder worden. We besluiten toch om nu al te vertrekken, want er is ook wel wat onweer opgegeven. Al binnen 10 minuten na ons vertrek moeten we onze regenjassen aan gaan doen. In de regen beginnen we aan ons eerste klimmetje van 200 meter die naar de afslag bij de Gipsköpfle gaat. In de mist komen we aan, dus het afslagje naar de Gipsköpfle slaan we maar over. Daar is nu niet veel te zien, maar anders is het een leuk uitzicht!

We vervolgen onze weg naar de Lünerkrinne en de Lünersee in de mist en later regen. Om ons heen bloeien prachtige bloemen die we gelukkig nog net kunnen bewonderen. We stijgen weer zo’n 200 meter naar de Lünerkrinne, maar het wordt nergens echt steil. Na een tijdje wordt het gelukkig even droog, waardoor we precies met zonneschijn aankomen op de Lünerkrinne. Hier kunnen we precies 2 minuten genieten van het uitzicht op de Lünersee, voordat de wolken binnen komen drijven.

Terwijl de mistflarden om ons heen vliegen dalen we af naar de Lünersee. Het is ontzettend rustig, dat is dan weer het voordeel van wisselvallig weer… Helaas zien we niet veel van de Lünersee als we over het pad wandelen dat naast het stuwmeer loopt. Het schijnt dat dit een prachtig stuk zou zijn normaal gesproken, dus hopelijk heb jij beter weer als je hier loopt! Even later komt de Lünerseealpe in zicht waar we besluiten om te pauzeren.

De Lünerseealpe bevindt zich op 2000 meter hoogte en biedt een prachtig uitzicht over de Lünersee. Het is alleen mogelijk om buiten op het terras te zitten, maar gelukkig is de regen gestopt. We hangen onze jassen te drogen, bestellen wat warms en genieten ondertussen van het heerlijke uitzicht. Als de wolken dan ook nog even optrekken, kan onze ochtend niet meer stuk. Zo mooi!

Huttentocht Rätikon - Lünerseealpe

Bij de Lunerseealpe is het best druk, omdat de Lunersee met een kabelbaan goed bereikbaar is. Van de drukte is echter niks meer te merken zodra we verder op pad gaan en richting de Zwitserse grens lopen. Het is ruim 300 meter stijgen voor we bij de Verajoch zijn, een bergpas vlakbij de grens. Al snel zien we het eerste tolwachthuisje staan: de Zollwachhütte. Het landschap verandert hier van groene golvende weides naar paadjes langs grote rotsen. Helaas is de berg Schesaplana in de wolken gehuld, de hoogste berg van het Rätikongebergte. Na weer een regenbuitje wordt het droog als we bovenop de Verajoch aankomen. Gelukkig maar, want zo hebben we een prachtig uitzicht op de berg Drusenfluh.

Huttentocht Rätikon - Etappe 2
Even achterom kijken op de Verajoch
Daar is de Drusenfluh (2827 m)

Er staat veel wind op de Verajoch, dus we beginnen snel aan de afdaling naar de grensafslag. Een prachtig stuk om te lopen! De Drusenfluh staat in volle glorie voor ons. Vooral de steile zijkant van de berg maakt indruk. Precies aan de rechterkant daarvan ligt de grensovergang Schweizertor naar Zwitserland. Wij laten die echter ‘links’ liggen en lopen rechtdoor richting de Öfapass. De laatste klim voor vandaag gelukkig. Als we achter ons kijken zien we nog net de Schesaplana liggen die uit de wolken tevoorschijn is gekomen. Op naar het laatste gedeelte van deze etappe!

Huttentocht Rätikon - Etappe 2 - Drusenfluh

Als we boven aankomen op de Öfapass wordt het plots koud en komt de mist ons alweer tegemoet. Langs de flanken van de Drusenfluh begint de afdaling door de Öfatobel. De laaghangende bewolking heeft wel wat mysterieus. Maar dan horen we ineens een flinke onweersbui komen die snel onze kant op komt. Onze eerdere ervaring op etappe 1 leerde ons dat daar nog best wel eens een hagelbui bij kan zitten. We proberen zo snel mogelijk af te dalen om hopelijk op tijd bij de Obere Sporaalpe te zijn om te schuilen. Als het inderdaad begint te hagelen rennen we letterlijk de berg af om tot onze opluchting beneden een klein houten schuilhutje te zien. Samen met nog 8 anderen zitten we in het kleine hutje de hagel- en onweersbui uit. We zijn heel dankbaar dat we daar niet middenin zitten op de berg. Zeker als we later de wandelaars zien (die we allemaal ingehaald hadden), die allemaal rode armen en benen hebben…

De boerderij Obere Sporaalpe in zicht met daarachter de Lindauer Hütte

De hagel- en onweersbui duurt gelukkig niet al te lang en daarna klaart het ontzettend snel op. We zien ineens blauwe lucht en zonneschijn! De regendampen komen nog omhoog, maar we beginnen nu echt aan het laatste stukje van de wandeling. We passeren al snel de boerderij Obere Sporaalpe en de koeien in mooie weides. Achter ons komen de iconische Drei Türme tevoorschijn, die door het tegenlicht moeilijk op de foto te krijgen zijn. En dan bereiken we eindelijk na 14 lange kilometers opgelucht de Lindauer Hutte. Het was af en toe best spannend met het weer, but we made it!

Onze schuilhut
Huttentocht Rätikon - Etappe 2 - Drei Turme
Huttentocht Rätikon - Etappe 2 - Lindauer Hutte

De Lindauer Hutte is een zeer bekende hut in het Rätikongebergte. Er zijn maar liefst 160 slaapplekken in deze berghut! Op de eetkamer na voelt het geheel niet echt knus aan, maar ruim en schoon is het er wel. Ook kun je er douchen, hoera! Voor tarieven en reserveringen klik je op deze link. Als je het geluk hebt dat het mooi weer is, kun je vanaf het zonneterras genieten van prachtige bergpanorama’s! Ook vind je naast de hut een botanische alpentuin, de enige alpentuin in de regio Vorarlberg. Na een simpel, maar zeer voedzaam maal kruipen wij tevreden onze huttenslaapzak in. Op naar etappe 3!

Wanneer: juli 2023
Kilometers: 14 kilometer
Hoogtemeters: 963 meter klimmen en 986 meter dalen
Tijdsduur: 5-6 uur zonder pauzes

Ben je op zoek naar de route van onze huttentocht in het Rätikon: Etappe 2? Bekijk en download die dan hier. Veel wandelplezier!