Oostenrijk

Huttentocht in het Rätikon: Etappe 3

Tilisunahütte Rätikon

In de zomer van 2023 liep ik mijn tweede huttentocht. Het werd een huttentocht in het Rätikongebergte in Oostenrijk. In het Rätikon zijn ontzettend veel berghutten te vinden en veel diverse wandelpaden. Ook de zeer bekende mooie Lünersee bevindt zich in het Rätikon. Genoeg redenen om hier een mooie meerdaagse wandeling te maken! In dit artikel vertel ik je meer over onze huttentocht in het Rätikon: etappe 3, waar de schitterende Bilkengrat centraal staat. Deze etappe is kort, maar zeker met helder weer adembenemend mooi.

De eerste twee etappes brachten ons via de Heinrich Hueter Hütte naar de Lindauer Hütte. Etappe 3 gaat van de Lindauer Hütte naar de wondermooi gelegen Tilisunahütte, vlakbij de grens met Zwitserland. Vanuit het Gauertal klimmen we omhoog naar de Bilkengrat waar je met helder weer een waanzinnig uitzicht hebt over de bergen Sulzfluh, Drusenfluh en de Drei Türme. Hoewel het vandaag droog is, hebben we helaas ook te maken met mistflarden en flinke bewolking. Daardoor voor ons geen fenomenaal uitzicht, maar ondanks alles zeker wel de moeite waard. Na de Bilkengrat komen we uit bij de Schwarze Scharte onderaan de Schwarzhorn. Als laatste dalen we dan nog via een heel mooi wandelpad met uitzicht op de Tilisunasee af naar de Tilisunahütte.

Na een goede nacht en een lekker ontbijt in de Lindauer Hütte zijn we klaar voor onze derde etappe van de huttentocht in het Rätikon. Vandaag is het een zeer korte etappe, dus we kunnen lekker rustig aan doen. We brengen eerst een bezoekje aan de botanische alpentuin die naast de hut gelegen is. Helaas laten de Drei Türme achter de hut zich niet aan ons zien. Daarom gaan we zonder dit beroemde uitzicht op pad naar de Tilisunahütte. Wie weet, openen de wolken zich later onderweg nog wel even. Vanaf de Lindauer Hütte wandelen we het bos in. Het wandelpad is hier vlak, dus het is eenvoudig lopen. Het stukje in het bos duurt niet lang even en als we er uit komen lopen komt een prachtig ochtendzonnetje ons tegemoet. De hoge steile rotswand van de Kleine Sulzfluh ligt naast ons als we onze weg vervolgen.

Ongeveer een half uur na de Lindauer Hütte komen we aan in een dalkom. We steken een beekbedding over en gaan op weg naar de Bilkengrat, een van de mooiste wandelpaden in het Rätikongebergte. Vanaf nu begint ook het stijgen. Over een afstand van iets meer dan twee kilometer stijgen we ongeveer 650 hoogtemeters tot we uiteindelijk op de Schwarze Scharte zullen aankomen. Best een klim dus! Als we na een tijdje achter ons kijken hebben we schitterend uitzicht op het Gauertal en de afdaling die we vanaf de Öfapass gisteren in het onweer liepen.

Het pad loopt aan één stuk door omhoog en het duurt dan ook niet lang voor we op de Bilkengrat lopen. Ondanks dat we regelmatig niks zien door de mistflarden is het prachtig wandelen. De mist trekt namelijk gelukkig ook vaak nog even op waardoor we glimpen van een prachtig landschap opvangen. De steile kalkberg Sulzfluh steekt mooi af tegen de rest van het berglandschap. Het is ongelofelijk groen om ons heen en mijn camera maakt overuren. Gelukkig is de hele route goed gemarkeerd en is het onmogelijk om hier te verdwalen, dus we kunnen rustig genieten van de Bilkengrat.

Huttentocht Rätikon etappe 3 Bilkengrat

Hoe hoger we komen, hoe vaker de mist optrekt. Wat een geluk! Het blijft prachtig om hier te lopen en wat ben ik blij dat het vandaag een keer niet regent en onweert, zoals op de eerste twee etappes. Ook hier zijn trouwens weer vele mooie bloemen om ons heen. Als we hoger komen op de Bilkengrat komen we ook verschillende keren oog in oog te staan met marmotten; dat blijft toch altijd weer leuk. Af en toe pauzeren we even om te genieten van de prachtige panorama’s. We hoeven ons ten slotte toch niet te haasten vandaag!

Terwijl we verder omhoog klimmen komt links van ons de vulkanische berg Schwarzhorn in beeld. De pas eronder, de Schwarze Scharte, is het hoogste punt voor vandaag. Even voor de Schwarze Scharte wordt het pad iets spannender, maar daar kun je je wel vasthouden aan een staalkabel, mocht je het pad eng vinden. Het is echter maar een kort stukje (100 meter) en voor we het weten staan we ineens op de Schwarze Scharte. In complete mist, dat dan weer wel. Gelukkig trekt de mist wel weer snel op en kunnen we beginnen aan het laatste gedeelte van de etappe.

Huttentocht Rätikon etappe 3 Schwarze Scharte

Omgeven door een ijskoude wind zetten we de afdaling naar de Tilisunahütte in. Het laatste stuk daalt geleidelijk, waardoor het rustig wandelen is. Om ons heen rennen en fluiten heel wat marmotten om elkaar te waarschuwen. Al snel komt ook de prachtige Tilisunasee in zicht. Het blauw van het water steekt weer prachtig af tegen de groene weides eromheen. Genieten!

Huttentocht Rätikon etappe 3
Huttentocht Rätikon etappe 3 Tilisunasee
Huttentocht Rätikon etappe 3 Tilisunahütte

Na zo’n 3,5 uur (inclusief pauzes) komen we aan bij de prachtig gelegen Tilisunahütte, vlakbij de Zwitserse grens. Deze hut voelt totaal anders aan dan de vorige hutten op onze tocht door het Rätikon. De Tilisunahütte is een stuk rustiger, omdat hij vrij afgelegen is, en de uitzichten zijn echt schitterend. Het voelt hier veel authentieker dan in de Lindauer Hütte, heerlijk. Het is nog rustig als we aankomen, want het is nog maar begin van de middag. Nadat we even een drankje gedaan hebben, kunnen we het niet laten om onze wandelschoenen weer aan te trekken. Het is namelijk prachtig weer geworden. Deze mooie omgeving smeekt om verder ontdekt te worden en daarom doen we ’s middags nog een toffe hike naar de Partnunsee. Daarover later meer! Al met al hebben we echt weer genoten van deze mooie derde etappe op onze huttentocht in het Rätikon.

Wanneer: juli 2023
Kilometers: 5 kilometer
Hoogtemeters: 700 meter stijgen, 224 meter dalen
Tijdsduur: 2,5-3 uur

Ben je op zoek naar de route van onze huttentocht in het Rätikon: Etappe 3? Bekijk en download die dan hier. Veel wandelplezier!