Italië

Waterval van Parcines: parel in Zuid-Tirol

Parcines Partschinser waterval

Niet ver bij de zonnige stad Merano (Zuid-Tirol) vandaan ligt een prachtige waterval. De waterval van Parcines (ook wel Partschinser Wasserfall genoemd) is met zijn honderd meter de hoogste van heel Zuid-Tirol en is zeker aan het einde van de lente erg indrukwekkend. De lucht hier is ontzettend schoon en de waterval ligt in een prachtige omgeving. In de omgeving van de waterval zijn verschillende hikes te maken met uitzicht op deze parel. De hike die hieronder beschreven wordt is een hele mooie rondwandeling bij de waterval.

Parcines/Partschins

Al eerder schreef ik dat het fijn wandelen is in het Passeiertal. Aan het eind van het Passeiertal ligt Merano en daarvandaan is het maar een paar kilometer rijden naar Parcines. We parkeren onze auto in de parkeergarage in Parcines en vertrekken te voet in westelijke richting. In het dorpje zijn veel wegwijsbordjes voor wandelaars te vinden, wat heel fijn is. Er zijn daardoor wel heel veel mogelijkheden om naar de waterval te lopen. Vanaf de kerk volgen wij eerst de bordjes die naar de Wasserfallweg wijzen. We lopen door het leuke, kleine dorpje omhoog tot we de bordjes linksaf zien wijzen naar de Sonnenberger Panoramaweg. Hier slaan we ook linksaf en al snel lopen we door de wijngaarden verder. Daarna steken we een hangbrug over en wandelen we links van het water naar het dorpje Salten.

Parcines

Waterval van Parcines

Nu wandelen we een klein stukje over de asfaltweg richting de waterval en vrij snel na het dorpje, ter hoogte van een parkeerstrook duiken we rechts de natuur weer in. We volgen eventjes de Sagenweg en gaan bij Gasthaus Birkenwald linksaf in de richting van de waterval. Al heel snel zien we de prachtige waterval aan onze linkerhand verschijnen. Wat een indrukwekkend grote waterval, geweldig! Als we aankomen is het nog vrij bewolkt, maar even later komt er toch nog een wat waterig zonnetje tevoorschijn. Wanneer de zon schijnt, kun je trouwens het beste de waterval tussen 10 uur en 12 uur ’s morgens bezoeken, omdat je hier dan het beste licht hebt. We lopen langs de waterval verder tot we bij Gasthaus Wasserfall aankomen. Hiervandaan ben je in een mum van tijd bij een mooi uitkijkplatform naast de waterval.

Leuk weetje: de lucht naast de waterval is net zo zuiver als de lucht in het Noordpoolgebied!

Parcines Partschinser waterval

Sagenweg en Partschinser Waalweg

Vervolgens wandelen we links van het Gasthaus Wasserfall het bos in. De route loopt door het bos omhoog tot we in het gehuchtje Tabland zijn. Een schitterende plek! We zijn nu al hoger dan de waterval en kunnen hem zo heel goed bewonderen. Ook zien we rechts achter de waterval de hoge bergen van het natuurpark Texelgruppe, het grootste natuurpark van Zuid-Tirol. Het is hier ongelofelijk groen en rustig. Echt genieten! Daarna dalen we verder af via de Sagenweg en Partschinser Waalweg tot we terug in Partschins zijn. We hebben zelfs nog uitzicht op de mooie stad Merano onderweg. Al met al is het een heerlijke wandeling, die niet veel moeite kost, maar wél de moeite waard is.

Wanneer: begin mei 2018
Kilometers: 9 kilometer
Tijdsduur: 3-4 uur

Je kunt de route hier downloaden.